PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - OBPP14001
Anglický název: Introduction to Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:270 / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Neslučitelnost : OB23142001
Záměnnost : OBUZ14102, OB23142001
Je neslučitelnost pro: OB2314001
Je záměnnost pro: OK0218001, OBUZ14102
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Přemět obecného základu. Cílem je uvést studenty do učitelské profese a studia pedagogických disciplin jako teoretické báze pro rozvoj profesní reflexe. Obsahem jsou nosné koncepty obecné pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula, determinující kontexty výchovy, vzdělávání a školství (historický, společenský, ekonomický, kulturní, legislativní).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)

Cílem předmětu je seznánit studenty se základními otázkami a pojmy pedagogiky, členněním jednotlivých vědních disciplin v uvedené oblasti, dále s úlohou výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu. Poukázat na základní složky výchovně-vzdělávacího procesu a hlavní trendy v součané situaci vzhledem k jednotlivci i instituci.

Literatura
Poslední úprava: SAROCH/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2016)
DVOŘÁČEK, Jiří. Kompendium pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-729-0405-1.
 
JANIŠ, K., B. KRAUS a P. VACEK. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 978-80-704-1019-1.
 
JŮVA, Vladimír sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. ISBN 978-80-859-3178-5
 
PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 1996.
 
PELIKÁN, Jiří. Hledání těžiště výchovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
 
PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. 978-80-7367-546-2.
 
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2009. 978-80-7367-567-7.
 
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. 7. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
 
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (08.09.2017)

Orientace v problematice vyložené na přednáškách, která je ověřována didaktickým testem v závěru kurzu. Studující má na splnění podmínek zápočtu (zkoušky) celkem tři pokusy, z toho dva opravné.

Sylabus -
Poslední úprava: SAROCH/PEDF.CUNI.CZ (04.05.2015)
Pedagogika jako věda (úvod, odkazy, vznik pojmu, předmět, vztah k ostatním vědám, členění)
 
Vývoj a současné chápaní pedagogiky (historické mezníky, vybrané základní pojmy)
 
Výchova a vzdělávání (významné osobnosti pedagogiky)
 
Cíle a obsah edukace (vývoj jedince, podstata výchovy a vzdělávání)
 
Metody, prostředky a organizační formy edukace
 
Pedagogické zásady (vývoj, vymezení, aplikace)
 
Učitel a jeho profese (předpoklady úspěchu, role učitele, osobnost a autorita učitele)
 
Základní kurikulární dokumenty (učební plány, osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy)
 
Školská soustava v ČR a její srovnání se zahraničím (klasifikace ISCED)
 
Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK