PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Sociální a pedagogická komunikace - OB23142024
Anglický název: Social and Educational Communication
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Roman Musil
Neslučitelnost : OB2314024
Prerekvizity : OB2313006
Záměnnost : OB2314024
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2012)
Předmět sociální a pedagogická komunikace vede praktickou formou výuky s přiměřenou mírou teoretického výkladu, k představě o metodách a technikách zejména pedagogické komunikace. Student si sám na sobě vyzkouší, k jakým chybám dochází při vnímání žáka učitelem, vyzkouší si, jak kontrolovat své nonverbální chování, jak číst nonverbální chování z reakcí žáků, jak pracovat se svým hlasem před žáky během výuky, jak si sestavit proslov na různá témata, jak organizovat a účastnit se různých forem dialogu, jak by pomocí vědomého využití technik sociální komunikace mohl žáka motivovat, udržet jeho pozornost a vést ho k efektivnímu učení se.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2012)

Výuka předmětu sociální komunikace vede budoucí učitele, prostřednictvím řešení praktických situací a konfliktů v oblasti sociální komunikace, k přemýšlení nad různými verbálními a nonverbálními projevy ve vyučovacím procesu. Učí studenty citlivě zpracovávat sociální percepci a s rozmyslem užívat ve vyučovacím procesu nonverbální komunikaci a pedagogickou rétoriku. Seznámí studenty s možným řešením konfliktních situací s žáky, ukáže možnost, jak komunikovat s problémovými jedinci.

Literatura
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2012)

BRAUN, R. Umění rétoriky. Praha: Portál, 2009.

BRUNO, T., ADAMCZYK, G. Řeč těla - Jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada Publishing, 2005.

BRUNO, T., ADAMCZYK, G. Řeč těla - Přesvědčte svou mimikou, gesty a držením těla. Praha: Grada Publishing, 2007.

HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERKOVÁ, Š. Kapitoly z rétoriky. Praha: Univerzita Karlova, 1991.

HERZER, K. Rétorika v zaměstnání. Praha: Grada, 2006.

KLEIN, Z. Atlas sémantických gest. Praha: HZ Editio, 1998.

KRAUS, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Univerzita Karlova, 2004.

KRAUS, J. Rétorika v evropské kultuře. Praha: Academia, 1998.

KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988.

LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 1994.

MAŘÍKOVÁ, M. Rétorika - Manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing, 2002.

ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha: Grada Publishing, 2003.

ŠTEMBERKOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994.

THIEL, E. Řeč lidského těla. Bratislava: Plasma Service, 1993.

VÁVRA, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990.

WAGE, J.L. Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. Praha: Management Press, 2000.

WIEKE, T. Rétorika v praxi. Praha: Rebo, 2005.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (28.01.2022)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu

  • prostudované tematické okruhy, rozbor pedagogické komunikace - písemné zpracování.
Sylabus -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2012)
  • Základní pojmy sociální a pedagogické komunikace.

Sociální percepce.

Nonverbální komunikace: mimika, gestika, proxemika, posturologie, haptika v pedagogické praxi.

Základy rétoriky pro učitele, dialog, dialogické formy.

Rétorika: samostatný řečnický projev.

Techniky jednání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK