PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Alternativní pedagogika - OB2314026
Anglický název: Alternative Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D.
Prerekvizity : OB2314001
Je neslučitelnost pro: OEB2314026, OB23142026
Je záměnnost pro: OEB2314026, OB23142026
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
Stručná anotace předmětu: Smyslem kurzu je přiblížit studentům oboru pedagogika formou přednášek, diskusí nad videoukázkami a rozboru dokumentů teorii alternativního pedagogického myšlení a jeho odraz ve školské praxi ve světě a u nás. Studenti získají přehled o problematice a jejich profilových problémech. Nabídka témat: 1.Úvod do problematiky, terminologie, literatura, metodologické přístupy. Smysl zrodu a šíření alternativní pedagogiky. 2.Alternativní pedagogika a školství jako zdroj řešení současných problémů v oblasti výchovy a vzdělávání. Antiautoritativní pedagogické myšlení. 3.Principy a obsah alternativní pedagogiky. Mantinely a bariéry v alternativní pedagogice. 4.Proudy alternativní pedagogiky a jejich klasifikace. Shody a rozdílnosti mezi nimi. Oblast předškolní, primární a sekundární úrovně vzdělávání z hlediska alternativní pedagogiky. 5.Waldorfská pedagogika a její realizace. Základní rysy. Vývoj ve světě a u nás. 6.Pedagogika Petra Petersena a jenský plán. Organizace života školy. Ohlas ve světě a u nás. 7.Daltonský plán a individualizace vyučování H. Parkhurstové. Ohlas ve světě a u nás. 8.Pedagogika Marie Montessori ve světě a u nás. 9."Pedagogika" postpedagogického amikačního myšlení H. von Schoenebecka. 10.Didakticko metodické problémy alternativní pedagogiky. Pojetí dítěte a dospělého. 11.Volné téma dle výběru studentů. 12.Závěrečný seminář formou studentské konference.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
Odborná literatura:
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha-Zlín : Baltazar, 1991.

Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála 1995

Ludwig, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, ČS EFFE 2000

Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998

Montessori, M.: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001

Montessori, M.: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003

Pol, M.: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno,FFMU 1995

Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, Portál 2001

Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994

Rýdl, K.: Jak dosáhnout spoluodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha, Strom 1998

Rýdl, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, Public History 1999

Rýdl, K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha, ISV 2001

Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha, ISV 2003

Schoenebeck, H.: Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice 2000.

Schoenebeck, H.: Škola s přívětivou tváří. Pardubice 2001

Steiner, R.: Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha, Baltazar 1993

Wenke, H. - Roehner, R.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno, Paido 2000

Zelina, M.: Alternatívne školstvo.Bratislava, IRIS 2000

Zelinková, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Praha, Portál 1997

Zuzák, T.: Hledání vztahu k dítěti ve waldorfské pedagogice. Ostrava, PedF OU 1998

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK