PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Zdraví a životní styl - O01317184
Anglický název: Health and Life Style
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok3
Staré označení: APES
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika, Rodinná výchova
Korekvizity : O01317181, O01317182
Prerekvizity : O01215102
Je korekvizitou pro: O01317181, O01317182
Je neslučitelnost pro: OB2314V01, OK0617184
Je záměnnost pro: OK0617184
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví, opírá se o cíle programu WHO "Zdraví 21". Vysvětluje determinanty zdraví, vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti. Uvádí související základní demografické a epidemiologické údaje, diskutuje otázky životního stylu. Pozornost je zaměřena na infekční choroby a chronická onemocnění v dětském věku, civilizační choroby, prevenci dětských úrazů, poskytování první pomoci a ochranu za mimořádných událostí.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)

Cílem předmětu je rozvíjet zdravotní gramotnost studentů a motivovat je studenty k aktivnímu zájmu o problematiku výchovy ke zdraví v kontextu výchovy a vzdělávání. Studenti si vytvářejí konkrétní představy o životním stylu, o determinantách zdraví, zejména o faktorech ovlivňujících zdravotní stav dětí a mládeže.

Literatura
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)

GÖPFERTOVÁ, d. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie a hygiena. 3. dopl. vyd. Praha : Triton, 2002. 148 s. ISBN 80-7254-223-0

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

HOLČÍK, J.; KAŇOVÁ, P.; PRUDIL, L. Systém péče o zdraví a zdravotnictví. Brno : NCONZO, 2005. ISBN 80-7013-417-8

JANEČKOVÁ, H.; HNILICOVÁ, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-592-9

KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2

MARTINÍK, K. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 2007. 80 s. ISBN 978-80-7041-177-3

PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1

MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, úspěšné absolvování zápočtového testu.

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2011)

1.Definice zdraví, modely zdraví

2.Základní demografické údaje

3.Determinanty zdraví

4.Program "Zdraví 21", strategie podpory zdraví v Evropě

5.Zdravotní gramotnost

6.Hygiena a epidemiologie

7.Infekční choroby v dětském věku

8.Očkovací kalendář

9.Úrazy dětí, prevence dětské úrazovosti

10.Civilizační choroby

11.Zdravotní problémy dětí související s životním stylem a chronickým onemocněním

12.Poskytování první pomoci

13.Ochrana zdraví za mimořádných událostí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK