PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Ontogeneze raného dětství - OK0513136
Anglický název: Ontogenesis of Early Childhood
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:7/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: 40 / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Korekvizity : OK0502137
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové psychologie: vymezení disciplíny, metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalším postupu bude uplatňován přístup skrze dané vývojové období, s vývojovými charakteristikami a probíhající socializací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

Cílem kurzu je seznámit studenty s pohledy vývojové psychologie na období časných etap ve vývoji tak, aby získali přehled návaznosti jednotlivých vývojových etap a pochopili zákonitosti, principy a vývojové úkoly a probíhající socializace.

Literatura
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

• Břicháček, V.: Raný vztah matky s dítětem. In Dunovský. J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999.

• Dunovský, J. : Socializace dítěte. In Dunovský, J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999.

• Drapela, V.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1997.

• Erikson, E.H.: Osm věků člověka. Praha, Propsy 1995.

• Erikson, E.H.: Člověk a společnost. Praha, Argo, 2002.

• Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.

• Kucharská, A., Švancarová, D.: Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha, Scientia 2004.

• Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha, Portál 1997 a další vydání..

• Lisá, L., Kňourková, M.: Vývoj dítěte a jeho úskalí. Praha, Avicenum 1986.

• Matějček, Z. - Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama 1986.

• Matějček, Z.: Socializační proces. In Dunovský, J. a kol.: Sociální pediatrie. Praha, Grada 1999.

• Matějček, Z.: Co děti nevíce potřebují. Praha, 1994.

• Piaget, J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha, Portál 2000.

• Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha, Grada 1997 a další vydání.

• Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha, UK Karolinum 1996, Portál, 1998 a další vydá-ní.

• Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, UK HTF 1995 a další vydání.

• Vágnerová, M. - Valentová, L.: Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha, UK 1991.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (25.02.2011)

Kurz je ukončen atestem - písemný test.

Sylabus
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)

Prenatální období: význam dítěte pro rodinu, očekávání rodičů. Vývoj v období prenatálním, rizika a úskalí prenatálního období. Příprava rodičů na narození dítěte.

Novorozenecké období: porod z hlediska psychologie, poporodní péče jako faktor podporující adaptaci, psychologie novorozence, vztah mezi matkou a dítětem, intuitivní rodičovské chování (Papoušek).

Kojenecké období: vývojové úkoly dle Eriksona, přínos dalších autorů (např. Matějčkovo členění psychických potřeb), vývoj v oblasti psychomotorické, Piagetovo pojetí vývoje poznávacích funkcí, osobnostní charakteristiky a rozdíly mezi dětmi (Thomas, Chess, Birch), emoční vývoj - vazba na matku (Spitz, Mahlerová), teorie attachmentu (Bowlby, Ainsworthová), socializace: matka, otec, užší rodina

Batolecí období : vývojové úkoly dle Eriksona, vývoj v oblasti motorické, kognitivní, řeči. Emancipace od matky, osamostatňování, sebepojetí

Vývojový negativismus, první dětský vzdor. Vztah k vrstevníkům - fyzická blízkost, paralelní hra, vývojové obtíže tohoto věku.

Důležití autoři: Erikson, Piaget, Spiz, Mahlerová, Bowlby, Matějček, Papoušek

Možnosti psychologického poradenství pro matku a dítě v raném věku, úloha diagnostiky, oblasti možné podpory.

Kolektivní zařízení v raném věku (do tří let), pro a proti, jak zajistit optimální přístup k dítěti, pokud je pečovatelem někdo jiný než mateřská osoba, psychologické aspekty této problematiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK