|
|
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
|
|
||
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
Cílem kurzu je seznámení se s úlohou psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky v poradenském procesu, tak jak je realizována ve školství. Rozvoj diagnostických dovedností (administrace, vyhodnocení, interpretace). |
|
||
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H, 1993. HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika Praha: UK PedF 2002. HADJ MOUSSOVÁ, Z., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, l989. HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, L., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1994. KOLUCHOVÁ, J., MORÁVEK, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: UP, 1991. KUCHARSKÁ, A. Přehled pedagogicko-psychologické diagnostiky dětí v předškolním věku. In Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003, s. 75?87. KUCHARSKÁ, A. Kresebné diagnostické techniky v poradenské praxi. In Pedagogicko?psychologické poradenství II: Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 56?93. KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství. In Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123 ? 142. KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v SPC. Praha: IPPP ČR, 2007. LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení A. Inizana. Praha: IPPP ČR 2000. MATĚJČEK, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992. MRÁZKOVÁ, J. Sonda do profese školního speciálního pedagoga. Závěrečná práce specializačního studia Školní pedagogicko-psychologické služby. Praha : PedF UK, 2007. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,1995. ŘÍČAN, P., ŽENATÝ, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: PDT,1988. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001. SVOBODA, J.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 1991. SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001. ŠÍPEK, J. Projektivní metody. Praha: ISV, 2000. ŠVANCARA, J. A KOL.: Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum 1980. ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001. ZAPLETALOVÁ, J. A KOL. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2002. ZPRAVODAJ Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha, IPPP ČR, periodikum.
Další zdroje informací: www.testcentrum.cz www.psychodiagnostika.cz www.ippp.cz www Asociace školní psychologie ČR a SR (etika práce)
ODBORNÁ LITERATURA DÍLČÍ: Na seminářích bude pracováno s manuály testů a posluchačům budou doporučovány monografie a časopisecké studie aktuálně podle toho kterého diagnostikovaného problému. |
|
||
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
Kurz je určen studentům 1.ročníku navazující magisterské psychologie. Na přednášky, která budou mít informativní charakter, budou navazovat semináře, které by měly skrze cvičení přinést posluchačům praktické obeznámení se s některými stěžejními nástroji, používanými ve školství. rozvoj diagnostických dovedností - administrace, vyhodnocení a interpretace testových metod ve stěžejních diagnostických oblastech. Součástí kurzu bude práce s manuály testů, s ukázkami konkrétních psychodiagnostických metod. Proto je výlučně určen pro studenty psychologie - prerekvizita ON913009 Teorie poradenství ve výchově a vzdělávání. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (14.01.2017)
Poradenská diagnostika bude dávána do kontextu etap poradenského procesu, kde je kvalitně provedená diagnostika základem navazujících intervencí a terapie. Systematicky budou využívány ve výuce testy a diagnostické pomůcky z Kabinetu diagnostických pomůcek. Viz příloha |