|
|
|
||
Anotace:
Kurs má (sebe)zkušenostní charakter, jeho ústředním cílem je seznámit studenty s projektivními, abreaktivními a
sublimačními stránkami výtvarného projevu a přivést je k reflexi vlastní výrazové tvorby jako prostředku sebepoznání a k
hlubšímu pochopení výtvarného projevu jejich budoucích žáků.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
|
|
||
Cíl výuky:
Poznávacím cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání. Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
|
|
||
zápočet Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)
|
|
||
Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994 Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997 Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004 Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001 Campbellová, J.: Techniky arteterapie ve výchově..., Praha : Portál 1998 Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996 Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007 Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003 Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003 Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška) Sibley F., Estetické pojmy (esej) Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
|
|
||
požadavky k Z:
Aktivní účast min. 80% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře), vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol, absolvování závěrečného pohovoru
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
|
|
||
Sylabus:
Teorie: 1) Teorie výrazu. 2) Výtvarný zážitek - rozbor. 3) "Empatická bublina" (Majava), psychická distance (Bullough). 4) Expresivita a reflektivita. 5) Sociokognitivní konflikt ve výchově uměním Praxe: 1) Výtvarná tvorba jako východisko zážitku.
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
|
|
||
splnění požadavků testu z teorie a dějin výtvarné kultury Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)
|