PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2009/2010
   Přihlásit přes CAS
New Media And Convergence Culture - JMM013
Anglický název: New Media And Convergence Culture
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2009 do 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: historický záznam
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout bush_-_as_we_may_think.pdf Vannevar Bush - As We May Think doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout Gibson-burning_chrome.pdf William Gibson - Burning Chrome doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout Henry.Jenkins.Convergence.Culture.needit.pdf Henry Jenkins - Convergence Culture doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
stáhnout manovich_-_what_is_new_media.pdf Lev Manovich - What Is New Media doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Anotace - angličtina
Poslední úprava: SVELCH (18.02.2010)
This course focuses on the recent changes in media cultures across the globe. User participation, fan communities and social networks are starting to play a major role in news, entertainment and business, and the traditional media are trying to accommodate to the situation and exploit them. The course traces the origins and tracks the development of the convergence between niche and mainstream, commercial and non-commercial, user-generated and professional contents and services. The course is based on readings from contemporary media theorists and critics.
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: SVELCH (12.03.2010)

The class is in the form of lecture interspersed with discussion on readings and on the current topics in new media. The students are required to be prepared for discussion, do the reading, write a short blog post about a new media topic of their interest and write a 10-15 page essay. Examples will be given from all kinds of new media from all parts of the world. The list of topic and readings follows. All readings will be available in the University's information system.

1. Approaches to media change

Henry Jenkins: Convergence Culture

Walter Benjamin: Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction

Video: McLuhan on YouTube, Videodrome

2. Visions of digital technologies

Vannevar Bush: As We May Think

William Gibson: Burning Chrome

Video: Tron

3. Web 1.0 versus Web 2.0, metainformation, crowdsourcing, critique of Web 2.0 economy

Tim O'Reilly: Web 2.0

Cory Doctorow: Metacrap

Van Dijck - Nieborg: Wikinomics and its discontents

4. Collective Intelligence, Wikipedia

Lévy: Collective Intelligence

5. Produsage, content sharing

Axel Bruns: Produsage

6. User-generated content and online folklore

Jean Burgess - Joshua Greene: YouTube

7. Transmedia

Henry Jenkins: Transmedia 101

Henry Jenkins: Aesthetics of Transmedia

8. Spreadable media

Henry Jenkins: If It Doesn't Spread, It's Dead

9. Social networks

Danah Boyd: Why Youth Heart Social Networks

10. New Media and Democracy

Cass Sunstein: The Daily We

Yochai Benkler: Wealth of Networks

11. (Optional topics: Virtual worlds, video games)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK