|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
augustinus_de_magistro.pdf | Augustinus: O učiteli | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
Comte.pdf | Comte: ukázka z Kurzu pozitivní filosofie | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska1_2021_Jazyk_def.pptx | Přednáška 1: Úvod. Jazyk, myšlení a komunikace | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska2_2020_Etika1_Pravda_01.pptx | Přednáška 2: Etika1: Poznání a mravnost: pravda | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska3_2020_Vychova_a_politika.pptx | Přednáška 3: Výchova /vzdělávání a politika | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska4_2020_Vychova_def.pptx | Přednáška 4: Výchova a vzdělávání | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska5_2020_Etika_a_politika_def.pptx | Přednáška5_2020_ Etika a politika_ spravedlnost, přirozenost, právo | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska6_2020_Poznani1_def.pptx | Přednáška 6: Poznání 1: metody poznávání, co jsou vědy, jejich rozlišení | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
DEM_Prednaska7_2020_Poznani2_def.pptx | Přednáška 7: Poznání 2: předmět poznání, spolehlivost smyslového poznání, karteziánský a kopernikánský obrat v noetice | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
scan_Akvinský.pdf | Tomáš Akvinský: Teologická suma: I-II, ot. 92, čl. 1 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
scan_Cicero.pdf | Cicero: ukázka z Dialogu o stáří | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
scan_Komenský.pdf | Komenský: Věječka moudrosti | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. | |
TA_ot95.docx | Tomáš Akvinský: Teologická suma I.- 2, ot. 95, čl. 1-3 | PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (18.02.2019)
1. teorie / filosofie poznání 2.filosofie výchovy a vzdělávání 3. etika 4. politika 5. filosofie dějin V kurzu vyjdeme ze současných úvah o vyjmenovaných tématech a budeme hledat jejich počátky v dějinách filozofie, kritické hlasy ze současnosti i z minulosti a zaměříme se nato, jak se různé myšlenky často prolínají v různých podobách dějinami myšlení a jak teprve pohled na příběh jejich vzniku může osvětlit jejich skutečný význam. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Alena Zelená, Ph.D. (10.09.2019)
T Sylabuskurzu:
1. (1. 10.) Jazyk: Jak funguje, jak se utváří pojmy, k čemu jazyk potřebujeme, jak ovlivňuje naše poznání. Jak se od od Platóna, přes Augustina, F. Bacona, Hegela, F. Nietzsche aj. dostaneme k moderní sémiotice, analytické filozofii a postmoderně
2. (8.10.) Poznání 1:smyslové a racionální poznání: jaké přináší omyly, co to znamená apriorní a aposteriorní poznání, střetávání empirismu a racionalismu: od Platóna přes helénistické skeptiky, Descartesa, Kanta, empiristy atd. Co je pravda? Jak můžeme poznávat svět? A jak se na poznání dívá dnešní věda, nebo skeptikové současnosti. Můžeme rozeznat, co je pravda, co lež, co fikce? Odlišnost přírodovědných a humanitních věd z hlediska metodologie vědy (Kuhn, Weber, Luhmann aj.)
3. (15.10.) Poznání 2: Co vůbec může být předmětem našeho poznání? jevy, věci o sobě ideální obsahy mysli... matematika a přírodní vědy, jednota v podstatě světa (arché - pralátka, logos,číslo aj.)
4. (22-10.) Výchova: metody přemýšlení a výuky: od Sókrata, Platóna, Aristotela přes skepsi, stoickou výchovu formou určité terapie, scholastické formy argumentace, středověký vztah vědění a víry až po karteziánskou metodu skepse, Komenského teorie výchovy, liberální výchova (Locke), vliv matematiky a přírodních věd v novověku, solitéři (Rousseau, Nietzsche...), pragmatická teorie výchovy, 'Masarykův důraz na význam vzdělání pro demokracii. Jak můžeme učit a co je cílem školství, vzdělání? Role humanitněvědných a přírodovědných oborů ve vzdělávání, k čemu vlastně je vzdělání? Vzdělávání k občanství.
5. (5.11.) Paměť a její meze: význam paměti pro poznávání: poznání jako rozpomínání - Platón, Augustinus), problém zapomínání a nepamatování. Osvobozující role zapomnění. Paměť individuální a paměť kolektivní, kulturní
6. (12.11.) Výchova / vzdělávání a politika: výchova vladaře, státnické umění, areté a její učitelnost, humanita, učení demokracie
7. (19.11.) Etika 1: Co je dobro? různé koncepce - blaženost, dobré jednání, cíl jednání, úmysl, kategorický imperativ apod. ‚Je možné hovořit o univerzální lidské morálce, nebo je morálka vždy relativní , nebo dokonce subjektivní?
8. (26.11.) Etika 2: vztah etiky a poznání: co je pravda? pravda v morálním a amorálním smyslu. Vede poznání dobrého ke konání dobrého? Je poznávání toho, co je dobré a vzdělání vůbec přínosné pro morálku, nebo spíše poznání kazí charakter?
9. (3.12.) Etika a politika: Co je spravedlnost, jaká je lidská přirozenost? Co je přirozené právo? Vztah státníka k mravnosti? Od Platóna, Aristotela, stoiky, až po Machiavelliho, Lockea, Hobbese, Rousseaua... "věčný mír"- Kant. Současná teorie spravedlnosti – problém legality a legitimity, interpretační komunity pro porozumění tomu, co je správné a spravedlivé, různé druhy spravedlnosti.
10. (10.12.) Politika Jaké je ideální uspořádání společnosti? Koncepce státního řádu, utopické myšlení, koncepce demokracie a její kritika od Aristotela až po Masaryka. Problém humanity a naopak banálního zla ve vztahu k totalitním režimům. Kritika politické praxe a role filosofů od Sókrata až po 19. stol., včetně Nietzscheho či Masaryka, současná kritika od filozofů postmoderny (Foucault), systémovou teorii (Luhmann) nebo kritickou teorii (Adorno, Habermas). Reflexe otázky viny a banálního zla (Jaspers, Arendt)
11. (17.12.) Dějiny: Co to jsou dějiny, koncepce dějin a dějinnosti. Vztah historiografie a umění od Platóna, Aristotela, středověk (J. da Fiore), Hegela až po Comtea, Nietzscheho a Masaryka nebo Patočku či Gadamera
|