PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Filmová a televizní kritika - JJM280
Anglický název: Audiovisual Criticism
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Andrej Halada, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Andrej Halada, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (27.09.2018)
Seminář seznamující posluchače se základními složkami filmového a televizního díla a základních teoretických přístupů k filmu a televizi. Jeho cílem je otevřít širší kontext filmové a televizní tvorby pro pochopení jak jejích výrazových prostředků, tak analytických nástrojů odborné kritiky, včetně seznámení s hlavními představiteli filmové kritiky. Studenti inspirováni probíranou problematikou pak precizují vlastní kritické přístupy a analyzují své reflexe konkrétních děl, resp. pořadů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (05.09.2019)

Podmínkou pro udělení zápočtu je vypracování kritického eseje, v němž bude zhodnocen jeden film (audiovizuální dílo) vybraný přímo autorem. Kritika musí mít minimálně 4 klasické normostrany, tj. minimálně 7 200 znaků včetně mezer, nejlépe však 5 a více (9 000 znaků). Cílem kritiky je komplexně zhodnotit vybrané dílo ve všech směrech: z hlediska režijního, scenáristického, hereckého atd. Nezbytným předpokladem je vřazení díla do celkového dobového a kulturně civilizačního kontextu. Dalším předpokladem k udělení zápočtu je účast na seminářích, počet účastí se odrazí na výsledné známce. Pro hodnocení A je nutná účast na nejméně 10 seminářů z celkového počtu.

Sylabus
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (05.09.2019)

Plán seminářů

1/ Uvedení do problematiky audiovizuální tvorby. Hlavní vyjadřovací složky filmu.

2/ Základní etapy vývoje filmu, jejich odlišnosti.

3/ Filmová estetika, filmová kritika, vzájemné vztahy. Co je kritika, co recenze, co filmověvědná studie, co esej? 

4/ Scénář, režie, herci, hudba, výprava... Jednotlivé složky filmu a jak na ně nazírat.

5/ Filmová kritika a její osobnosti, různé přístupy k psaní o filmu.

6/ Praktická ukázka 1: zhlédnutí filmu a jeho rozbor. Následné psaní textů.

7/ Vyhodnocení textů věnovaných filmu z praktické ukázky 1.

8/ Film jako umění nebo film jako zábava?

9/ Současné otázky filmové tvorby: jaká témata, možné způsoby uchopení. 

10/ Praktická ukázka 2: zhlédnutí filmu a jeho rozbor. Následné psaní textů.

11/ Vyhodnocení textů věnovaných filmu z praktické ukázky 2.

12/ Závěrečný seminář, vyhodnocení textů, udělení zápočtů.

 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK