PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Bulvární média a jejich společenský význam - JJM266
Anglický název: Tabloid Media and their Societal Value
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Barbora Osvaldová
Nikita Poljakov, M.Sc.
Vyučující: doc. PhDr. Barbora Osvaldová
Prerekvizity : JJM257
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (05.02.2021)
Tak zvaná bulvarizace se přičítá řadě médií, dokonce se dá říci, že jde o fenomén doby. Studenti a studentky by se měli dovědět a sami určit, v čem jsou negativa a pozitiva tzv. bulváru. Po úvodních přednáškách budou následovat diskuse - pokud to bude možné - a práce ve skupinách. Předmět je povinně volitelný, určen zejména těm, kdo neabsolvovali bakalářské studium žurnalistiky na FSV UK. Výborné eseje budou publikovány na webu IKSŽ.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (05.02.2021)

Vypracování eseje 50%, test 50%

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (05.02.2021)

CONBOY, Martin. Tabloid Britain: constructing a community through language. Routledge, 2006. ISBN 978-0-415-35553-7.

CONBOY, Martin. The press and popular culture [online]. London: SAGE, 2002 [cit. 2013-06-21]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10076777.

HARRINGTON, Stephen. Popular news in the 21st century. In Journalism 2011, vol. 9, issue 3, s. 266 - 284

Literatura k fake news.

McCHESNEY, Robert, W. Problém médií. Všeň: Grimmus, 2009 - 140 s.

MORTON, Paula E. Tabloid Valley: supermarket news and American culture. University Press of Florida, 2009. ISBN 978-0-8130-3364-8.

OSVALDOVÁ, Barbora. Vytrženo z kontextu. V Tribunu EU vyd. 1. Brno: Tribun EU, 2009. 85 s. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-7399-836-3.

OSVALDOVÁ, Barbora a KOPÁČ, Radim (ed.) Co je bulvár, co je bulvarizace. Praha: Karolinum 2016. ISBN 978-80-246-3229-2

PETRÁŠ, Jiří a kol. Příběh je základ-- a lidé příběhy potřebují--, aneb, Teoretické a praktické aspekty orální historie: (sborník příspěvků z konference konané v Jihočeském muzeu v Českých Budějovicích 2009). České Budějovice: Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích, 2010. 224 s. Jihočeský sborník historický, suppl. 3. ISBN 978-80-87311-14-1.

POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. 2., opr. vyd. Praha: Mladá fronta, 2010. 204 s. ISBN 978-80-204-2206-4.

SCHNEIDEROVÁ, Soňa. Informace - text - kontext: nad současnou situací médií. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 44 s. ISBN 978-80-244-2059-2.

SPARKS, Colin -  TULLOCH, John. Tabloid tales: global debates over media standards. Rowman & Littlefield, 2000. ISBN 978-0-8476-9572-0.

VANÍČEK, Jakub. Triáda o barevném smetí. Tvar, 2009, 20(14), s. 8-9. ISSN 0862-657X.

ZELIZER, Barbie ed. The changing faces of journalism: tabloidization, technology and truthiness. Taylor & Francis, 2009. ISBN 978-0-415-77824-4.

 

Internetové zdroje:

Hvížďala, Karel. Bulvár, to není nadávka. In: Neviditelný pes, dostupné z http://neviditelnypes.lidovky.cz/media-bulvar-to-neni-nadavka-dpx-/p_spolecnost.aspx?c=A071031_205744_p_spolecnost_wag

Goldstein, Lisa. Mediální sladkosti. Literární noviny, 2007, 18(29), s. 5. ISSN 1210-0021.

Klíma, Ivan. Bulvarizace. Literární noviny, 1999, 10(28), s. 16. ISSN 1210-0021. Dostupné také z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitNIII/10.1999/28.

Reiman, Michal. Mediální svoboda a dnešek. Literární noviny, 1998, 9(43), s. 1, 3. ISSN 1210-0021. Dostupné z: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path=LitNIII/9.1998/43.

Szostkiewicz, Adam. Bulvár na dlažbě? Listy, 2011, 4(41) , s. 61-64. ISSN  1210-1222. Dostupné také z: http://www.listy.cz/archiv.php?cislo=114&clanek=041122

 další texty budou zadány na první hodině

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (05.02.2021)

Přednáška,  semináře,  individuální diskuse nad esejem, letos možná mailem.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (05.02.2021)

Podmínkou splnění předmětu je aktivní účast na přednáškách a seminářích, studium zadané literatury, vypracování požadovaných esejí a závěrečný test.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (05.02.2021)

1. Úvod do studia předmětu. Literatura a četba.

2. - 4. Odkud se pojem vzal - historie a současnost u nás i ve světě, především v Anglii, Francii, Německu, USA a Rakousku.

5. Jazyk bulvárních médií.

6 - 8.  Fake news.

9. V čem spočívá bulvarizace informace? Jak se poznají bulvární informace? Nová média a bulvarizace.

10. - 11. Eseje studentů a studentek.

12. Závěrečné shrnutí, test.

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: doc. PhDr. Barbora Osvaldová (05.02.2021)

Absolvování prvního ročníku navazujícího (magisterského) studia žurnalistika, přednost mají studenti, kteří neabsolvovali žurnalistiku na FSV UK. Předmět má prerekvizitu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK