PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Ekonomika v médiích - JJM261
Anglický název: Business Journalism
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 80 / 80 (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D.
Neslučitelnost : JJM360
Je neslučitelnost pro: JJM360
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D. (09.09.2018)
Studijní předmět Ekonomika v médiích seznamuje studenty s možnostmi mediálního pokrytí vývoje domácího i zahraničního hospodářství, odvětvové struktury ekonomiky, rozvoje podnikání a státních zásahů do ekonomiky. Cílem předmětu je nabídnout porozumění ekonomickým tématům, jejich kritické hodnocení a schopnost vytvořit vlastní mediální text z oblasti ekonomiky. Do výuky budou zváni i experti z oboru.



Se sérií tří lekcí vystoupí jako host Ondřej Malý, ekonomický novinář, nyní náměstek MPO pro internetizaci (https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/ministerstvo/o-ministerstvu/vedouci-pracovnici/namestek-ondrej-maly---strucny-portret--234970/):

1. Objektivita a vyváženost v ekonomické žurnalistice

2. Orientace ve veřejných datech pro ekonomické novináře

3. Ekonomická žurnalistika a státní správa


Se sérií dvou lekcí vystoupí jako host Pavla Holcová, zakladatelka Českého centra pro investigativní žurnalistiku (https://www.occrp.org/en/board-directors):

1. Investigativní ekonomická žurnalistika I. - https://prezi.com/k_gip2i6xgse/jak-funguje-globalni-prani-penez/

2. Investigativní ekonomická žurnalistika II. -

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D. (09.09.2018)

Podmínky udělení atestu:

 

aktivní účast v hodinách (prezence min. 80 %)

úspěšné složení testu 26. 11. (výsledky budou zaslány e-mailem, neúspěšní a ti, kteří svou nepřítomnost v prvním termínu relevantně omluví, mohou absolvovat opravný test 3. 12.)

10 b. výborně 
9 -8 b. velmi dobře
7 b. dobře
6 b. a méně: neprospěl/a

odevzdání seminární práce dle podmínek (téma je schválené vyučujícím, téma zapisujte zde: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qRgrYNa8XxhENTCIou1vGEfoGeayYzI6lgpxpxI-GEE/edit#gid=0 , esej cituje relevantní literaturu dle citační normy (http://knihovna.fsv.cuni.cz/jak-citovat), rozsah 4 normostrany, esej musí být odevzdán do 23. 12. Esej se může nejrůznějším způsobem aplikovat teoretické poznatky na současné ekonomické téma týkající se Česka či zahraničí (je vhodné i osobně získat k tématu další informace, nejlepší eseje zkusíme publikovat v médiích))

prezentace eseje 10. 12. a 17. 12.

výsledná známka závisí na úspěšném odevzdání eseje (podílí se 50 procenty na výsledné známce), prezentaci eseje a úspěšnosti v testu (podílí se 50 procenty na výsledné známce) 

Klasifikace proběhne podle systému ECTS grading na stupnici A-F. Výkon studenta/ky bude uveden v procentech (0-100 %) a dle nich stanovení klasifikace: 0-50 % = F, 51-60 % = E, 61-70 % = D, 71-80 %=C, 81-90 %=2 a 91% a více=A

kontakt: david.klimes@fsv.cuni.cz

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D. (25.09.2018)

HOLMAN, Robert. Základy ekonomie : pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult VŠ. 2. vyd. Praha : C.H. Beck, 2008. ISBN 978-80-7179-890-3 .

OSVALDOVÁ, Barbora - ČERMÁK, Miloš - LÁBOVÁ, Alena - LOKŠÍK, Martin - MARŠÍK, Josef - ŠEBESTA, Karel - TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Zpravodajství v médiích. 2. uprav. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1899-9.

TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-096-8.

 

 

Doporučená:

HAYES, Keith. Business Journalism. 2. vyd. Apress, 2013.

STARKMAN, Dean a kol. Best Business Writing 2014. New York: Columbia University Press, 2014.

ROUSH, Chris. Show Me the Money: Writing Business and Economics Stories for Mass Communication. 2. vyd. London: Routledge, 2010. ISBN 978-0415876551.

SAMUELSON, Paul A. - NORDHAUS, William D. Ekonomie. 1. vyd. Praha: NS Svoboda. 2007. ISBN 978-80-205-0590-3.

HOLMAN, Robert. Ekonomie. 5. vyd. Praha : C.H. Beck, 2011. ISBN 978-80-7400-006-5.

TIROLE, Jean. Economics for the Common Good. Princeton University Press, 2017.

JIRÁK, Jan - KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.

McNAIR, B. Sociologie žurnalistiky. 1.vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-840-6.

BEDNAŘÍK, Petr. JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3028-8.

ŠMÍD, Milan. TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2.

 



Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ing. David Klimeš, Ph.D. (25.09.2018)

Blok I. - Historie a současnost ekonomické žurnalistiky

1. Vymezení ekonomické žurnalistiky v české mediální krajině. Vývoj zpracování ekonomických témat v médiích před i po roce 1990.

2. Přehled současného ekonomického zpravodajství a publicistiky v tištěné, audivizuální a online mediální produkci.

 

Blok II. - Zdroje a zpracování ekonomických témat

1. Přehled informačních zdrojů ekonomického novináře.

2. Možnosti zpracování ekonomických informací.

 

Blok III. - Zákonné a etické limity

1. Zákonné normy v práci ekonomického novináře.

2. Etika ekonomického novináře.

 

Blok IV. - Analýza a produkce ekonomických textů.

1. Analýza vybraných příkladů mediálních textů s ekonomickými tématy.

2. Tvorba vlastního mediálního textu s ekonomickou tématikou.


Prezentace ekonomických textů studentů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK