PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2009/2010
   Přihlásit přes CAS
Vývojové trendy moderních médií - JJM152
Anglický název: Contemporary Trends in Media Development
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2009 do 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Je korekvizitou pro: JJM153
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Allan-1.pdf PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
stáhnout Harcourt.pdf PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
stáhnout Literatura k testu2.docx PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D.
stáhnout Papacharissi.pdf PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
stáhnout van Dijk.pdf PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)
Předmět studenty seznámí se základními trendy vývoje médií v období od druhé světové války do současnosti. Předmět je překlenutím historických a teoretických znalostí. Tradiční koncepty popisující trendy vývoje jako jsou globalizace, konvergence, internetizace budou popisovány na příkladech z konkrétních mediálních systémů Evropské unie a severní Ameriky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)

 

Studenti by měli být schopni po absolvování předmětu nahlížet na média z hlediska vývojové perspektivy a odhadovat potenciáln budoucí vývoj mediálních segmentů a mediálních systémů. Studenti by zároveň měli kritičteji vnímat klasické termíny užívané pro označování trendů vývoje komunikace a médií.

Literatura
Poslední úprava: CEBE (29.09.2014)

Základní literatura:

Allan, S. (2006) Online News. New York: Open University Press.

Bagdikian, B. (2004) The New Media Monopoly. New York: Beacon Press.

Dijk, J. (2005) The Deepening Devide. Inequality in the Information Society. London: Sage.

Hallin, D., Mancini, P. ( 2004) Systémy médií v postmoderním světě. Praha: Portál.

Hoffmann- Riem, W. (1996) Regulating Media. The Licensing and Supervision of Broadcasting in Six Countries. New York: The Guilford Press.

KOVARIK, Bill. Revolutions in communication: media history from Gutenberg to the digital age. New York: Continuum, c2011, x, 367 s. ISBN 978-1-4411-9495-4.

PROKOP, Dieter. Boj o média: dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 409 s. ISBN 80-246-0618-6.

Suša, O. (2010) Globalizace v sociálních souvislostech současnosti. Diagnóza a analýza. Praha: Filosofia.

Tracey, M. (2002) The Decline and Fall of Public Service Broadcasting. Oxford University Press.

Tunstall, J., Palmer, M. (1991) Media Moguls. London: Routledge.

 

Doplňková literatura:

ALMEIDA, DE, F., DELPORTE, C., Histoire des médias en France de la Grande Guerre à nos jours. Paris, Flammarion, 2010.

Cook, T. E. (2005) Governing the News. The News Media as Political Institution. Chicago: The University of Chicago Press.

Ewan, S. (1996) PR! A Social History of Spin. New York: Basic Books.

Harcourt, A. (2005) The European Union and The Regulation of Media Markets. Manchester: Manchester University Press.

Servaes, J. Carpentier, N. (2006) Towards a Sustainable Information society. Bristol: Intellect.

Sparks, C. Globalization, Development and the Mass Media. Sage.

McChesney, R. W. (1999) Rich Media, Poor Democracy. Communication Politics in dubious Times. New York: The New Press.

Spiller, N. (ed.) (2002) Cyber. Reader. Critical writings for the digital era. New York: Phaidon.

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)

 

Přednáška spojená s prezentací práce studentů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)

 

Předmět je ukončen splněním těchto povinností: 1) Prezentace, případně odevzdání seminární práce v písemné podobě. 2) Absolvování závěrečného testu znalostí.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (24.09.2012)
  1. Komunikační situace jako výsledek vývoje.
  2. Situace po druhé světové válce. Hodina nula.
  3. Koncentrace vlastnictví médií. Vznik mediálních koncernů.
  4. Zkrocená televize a vznik duálních systémů vysílání.
  5. Reklamní průmysl a vznikání nadnárodních agentur.
  6. Globalizace médií, dekontextualizace.
  7. Instrumentalizace médií a politika.
  8. Konvergence médií, technologické proměny produkce.
  9. Digitalizace a internetizace. Nové vzorce komunikačních toků.
  10. Decentralizace a amatérizace žurnalistické produkce.
  11. Konec čistých žánrů a komunikačních funkcí.
  12. Shrnutí látky a diskuse.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Trampota, Ph.D. (21.09.2011)

 

Bez vstupních požadavků.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK