PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2009/2010
   Přihlásit přes CAS
Politika a média - JJM086
Anglický název: Politics and the Media
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2009 do 2009
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Daniel Kunštát, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Daniel Kunštát, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Daniel Kunštát, Ph.D. (25.04.2008)
Obsahově je kurz rozčleněn do 3 základních bloků. V první části se věnuje klíčovým teoretickým přístupům k politické komunikaci (Lazarsfeld, Deutch, Sartori, Habermas, Noelle Neumann atd.), resp. základním výzkumným technikám, které popisují cirkulaci politických postojů v rámci politického systému a to mezi třemi klíčovými entitami: veřejností, médii a politickými aktéry. Druhá část je věnována politické propagandě, jak v dimenzi teoretické, tak i v dimenzi časové a prostorové, včetně interpretace typů a metod politické propagandy v v tradičních pluralitních demokraciích i v totalitních režimech. Třetí část je zaměřena na praktickou aplikaci teoretických koncepcí v rámci politického marketingu či přesněji volebních a politických kampaní, a to zejména v České republice po r. 1989. Speciální pozornost bude věnována také politickému marketingu v USA, kde má historie politické komunikace své autentické počátky, kde se rozvinuly její techniky a nadto dosáhly své nejsofistikovanější úrovně.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Daniel Kunštát, Ph.D. (25.04.2008)

Cílem jednosemestrálního kursu je přiblížit studentům na základě empiricko teoretických přístupů současné politologie a sociologie a v kontextu historických příkladů klíčové parametry vztahu médií, veřejnosti, politických aktérů a institucí.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Daniel Kunštát, Ph.D. (25.04.2008)

Povinná literatura:

Bradová, E. Od lokálních mítinků k politickému marketingu, Teorie a vývoj politické komunikace a volebních kampaní, Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, Brno 2005

Deutch K. W.: Nervy vlády, Svoboda, Praha 1971

Habermas J.: Strukturální přeměna veřejnosti, Praha, Filosofia 2000

Jablonski, A. a kol. Politický marketing, Úvod do teorie a praxe, Barrister & Principal, Brno 2006

Sartori, G. Teória demokracie. Archa, Bratislava 1993

Šaradín, P. Politické kampaně, volby a politický marketing, Periplum, Olomouc 2008

Říchová B.: Moderní politologické teorie, Portál, Praha 2000, s. 83 až 94

Říchová B., Jirák J. (eds.): Politická komunikace a média, Karolinum, Praha 2001

Doporučená literatura:

Aron R. Demokracie a totalitarismus, Atlantis, Brno 1993

Dahl R. O demokracii, Portál, Praha 2001

Fidelius P.: Řeč komunistické moci, Triáda, Praha 1998

Jeřábek H.: Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu, Karolinum, Praha 1997

Klíma M.: Volby a politické strany v moderních demokraciích, Praha, Radix, 1998

Klokočka V.: Politická reprezentace a volby v demokratických systémech, Praha, Aleko, 1991

Lilliker, D. G. Key Concepts in Political Communications. SAGE Publications, London-Thousand Oaks-New Delhi 2006

Matušková, A. Politický marketing a české politické strany. In Dančák, Břetislav - Hloušek, Vít. Parlamentní volby 2006 a česká politika. s. 203-212. Masarykova univerzita, IIPS, Brno 2006

Meadow R. G.: Politics of Communication, ABLEX, New Yersey 1980

O Shaughnessy, N. J. Politics and propaganda. Manchester University Press, Manchester 2004

Šubrt J. a kol. Kapitoly ze sociologie veřejného mínění, Karolinum, Praha 1998

Weber M. Metodologie, sociologie a politika, Oikoymenh, Praha 1998.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Daniel Kunštát, Ph.D. (08.02.2010)

přednáška + seminář 1/1

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Daniel Kunštát, Ph.D. (16.05.2012)

Odevzdání seminární práce (resp. přednesení referátu) + písemný test založený povinné literatuře a obsahu přednášek.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Daniel Kunštát, Ph.D. (25.04.2008)

1. Politický prostor v demokracii, vymezení základních pojmů (demokracie, občanská společnost, sociální instituce, politický režim, systém vlády), metodologie sociálních věd

2. Veřejné mínění a komunikace ve společnosti: vůdci veřejného mínění (opinion leaders), teorie referenčních skupin, střední úroveň komunikace (Deutch), dvoustupňový komunikační tok (Katz, Lazarsfeld), spirála mlčení (Noelle - Neumann)

3. Politická propaganda, mobilizace veřejného mínění

4. Parametry politické komunikace, autonomie komunikačních médií ve vztahu k politice, komunikační funkce v různých typech politických systémů, média v demokracii a totalitních režimech

5. Média a politická kultura

6. Teorie komunikace a reflexe role médíií v soudobé politologii a sociologii

7. Vybrané teoretické modely v současné sociologii a politické vědě (teorie racionální volby, teorie přechodů, konsociační demokracie, teorie her, behavioralismus)

8. Volby, volební chování, strany a role médií v předvolební strategii, typy předvolební agitace

9. Politický marketing v ČR po roce 1989

10. Politický marketing v USA. Počátky, metody a techniky

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Daniel Kunštát, Ph.D. (07.02.2011)

žádné

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK