PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2009/2010
   Přihlásit přes CAS
Dějiny reklamy II - JJM082
Anglický název: History of Advertising II
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2007 do 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Pavla Vošahlíková, DrSc.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Vošahlíková, DrSc.
Prerekvizity : JJM081
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: KOCOURKOVA (12.02.2010)
Předmět Dějiny reklamy I, II. nabízí studentům oborů Žurnalistika a Mediální studia informace o podmínkách a postupech české reklamy v 19. a v první polovině 20. století. Česká reklama bude sledována v evropském i celosvětovém kontextu. První část kurzu (zimní semestr) bude věnovaná počátkům české reklamy zhruba do první světové války. Zaměří se především na právní a technické podmínky vzniku a rozvoje tohoto fenoménu, bude sledovat ovšem i politické a umělecko historické souvislosti jeho rozvoje. Druhá část přednášky (letní semestr) se bude zabývat uvedenou problematikou v meziválečném období včetně let druhé světové války. Vedle výše uvedených aspektů se v této době zvýraznil podíl profesních a státních institucí na rozvoji reklamy, rozšířila se oblast technických prostředků, které se svému šíření využívala (film, rozhlas). Samostatná pozornost bude věnována také vztahu reklamy a sportu. V letech druhé světové války bude výklad sledovat především vztah mezi obchodně propagačními a ideově politickými aspekty reklamy. Dvousemestrová přednáška věnovaná vzniku a projevům moderní české obchodní propagace od její "legalizace" živnostenským řádem z roku 1859 do konce první světové války 1918 a v letech první československé republiky 1918 - 1938. Výklad sleduje obecné trendy i česká specifika reklamního působení.

Cíl předmětu
Poslední úprava: BLAHOVA (24.04.2008)

Podat přehled marketingových strategií v uvedeném období a přiblížit ekonomické i další aspekty vztahu reklamy a periodického tisku. V širších souvislostech poukázat na vliv reklamy při utváření tzv. konzumní společnosti.

Literatura
Poslední úprava: BLAHOVA (24.04.2008)

o Borscheid, P., Wischermann, C. (vyd.): Bilderwelt des Alltags. Werbung in der Konsumgesellschaft des 19. und 20. Jahrhunderts. 1995, Stuttgart: Franz Steiner

o Brabec, J.: Jak prodávat s úspěchem. [1946], Praha: Tiskárenské a vydavatelské družstvo čs. obchodnictva

o Furst, R.: Verpackung-gelobt, getadelt, unentbehrlich. Ein Jahrhundert Verpackungsindustrie. 1973, Düsseldorf

o Kohout, J., Vančura, J.: Praha 19. a 20. stol. Technické proměny. 1986, Praha: SNTL

o Jak jsem začínal. (bez data), Brno

o Kniha o reklamě. 1940, Praha

o Laudová, V.: Vývěsní štíty. In: Panorama 1975, č. 3, s. 20-24

o Presse und Geschichte. Neue Beiträge zur historischen Komunikationsforschung in Deutschland. 1993, Berlin: Akademie

o Reinhard, D.: Von der Reklame zum Marketing. Geschichte der Wirtschaftswerbung in Deutschland. 1993, Berlin: Akademie

o Sandgruber, R.: Die Anfänge der Konsumgesellschaft. Konsumgüterverbrauch, Lebensstandard und Alltagskultur in Österreich in 18. und 19. Jahrhundert. 1982, Wien: Veralg für Geschichte und Politik

o Šindler, Z.: Moderní reklama. 1906, Praha: Fr. Šimáček

o Štembera, P.: Český plakát 19. stol (1840-1890). Grapheion 2/1997

o Štembera, P.: Firmy a jejich reklama. Strategie 9/1997 a 3/1998

o Vošahlíková, P.: Počátky reklamy v Čechách. Dějiny a současnost 5/1998, roč. 20, s. 24-29

o Vošahlíková, P.: Zlaté časy české reklamy. 1999, Praha: Karolinum

Mataja Victor, Die Reklame. Leipzig, 1912;

Reinhard Dirk, Von der Reklame zum Marketing. Berlin, 1993;

Šindler Zdenko, Moderní reklama. Praha, 1906;

Štembera Petr, Firmy a jejich reklama. In: Strategie, 1997, č. 9, 1998, č. 3;

Okruh doporučené literatury je aktualizován a přizpůsobován zvolenému tématu ročníkové práce.

Metody výuky
Poslední úprava: BLAHOVA (24.04.2008)

Základním metodologickým východiskem je historická komparace s využitím sociologických a antropologických postupů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BLAHOVA (24.04.2008)

Znalost problematiky v předneseném rozsahu, samostatné studium k tématu ročníkové práce.

Sylabus
Poslední úprava: BLAHOVA (24.04.2008)

Podmínky ukončení:

Pravidelná a aktivní účast na výuce, samostatná práce o rozsahu 6-10 stran na dohodnuté téma a úspěšné složení závěrečné zkoušky.

V přednášce se studenti seznámí s právními, hospodářskými a technickými podmínkami rozvoje reklamy v českých zemích. Získají informace o běžných reklamních nástrojích, o politických souvislostech a využití uměleckých prostředků v obchodní propagaci uvedeného období.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: BLAHOVA (24.04.2008)

Běžná znalost historického vývoje od poloviny 19. století na úrovni středoškolského studia a přehled o dějinách evropské a zejména české žurnalistiky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK