|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (04.10.2011)
Jméno vyučujícího: Doc. PhDr. Jan Jirák, Ph.D., jirak@fsv.cuni.cz PhDr. Otakar Šoltys, CSc., ota@fsv.cuni.cz |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (04.10.2011)
Cílem předmětu je vyložit možné přístupy k pojetí masové a mediální komuniakce na pozadí mediálních studií, lingvistiky a kognitivní vědy. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (04.10.2011)
Povinná literatura ke zkoušce: Altheide, D. L. (2004): Media Logic and Political Communication. Political Communication, 21:293-296 Burton,G. - Jirák,J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P Carey, J. M. (2005): Historical Pragmatism and the Internet. New Media and Society. vol 7 (4) DeFleur, M.- Ball-Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum Eco, U. (1996): Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda Fairclough, N. (1995): Media Discourse London: Arnold Fowler, R. (1991): Language in the News. London, New York: Routledge Harrington, A. (2007): Moderní sociální teorie. Praha: Portál Hartley, J. (1992): Understanding News. London, New York: Routledge Jirák, J. - Köpplová, B. (2009): Masová média. Praha: Portál Jirák, J. - Říchová,B. (2000): Politická komunikace a média. Praha: Karolinum McLuhan, M. (1990): Jak rozumět médiím. Praha: Odeon Meyrowitz, J. (2006): Všude a nikde. Praha: Karolinum, s. 23-66 McQuail, D. (1999): Úvod od teorie masové komunikace. Praha: Portál Mosco, V. (1996): The political economy of communication: rethinking and renewal. London [etc.] : Sage Publications Postman, N. (1999): Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta Thompson, John B. (2005): Média a modernita sociální teorie médií, Praha: Karolinuma |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (23.09.2013)
Předmět je veden přednáškovou i seminární formou s aktivní účastí frekventantů. Důraz je kladen na samostatné studium literatury předepsané k jednotlivým tématům a její aplikaci na jednotlivé problémy. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (04.10.2011)
Předmět je ukončen ústní zkouškou vycházející z předem zveřejněných okruhů. Podmínkou připuštění ke zkoušce je splnění všech povinností vyplývajících z práce v semináři a aboslvování testu v půlce semestru.
Teorie mediální a masové komunikace
Okruhy ke zkoušce platné od ZS 2009/2010
1. Vztah mediálních studií a teorie masové komunikace jako samostatných, konstituovaných oborů. Disciplíny, které se teoreticky a metodologicky na konstituování těchto oboru podílely.
2. Vztah pojmů "mediální komunikace", "masová komunikace" a "síťová komunikace". Různá paradigmata uplatňovaná při modelování komunikační události v mediální/masové/síťové komunikaci.
3. Typologie sociální komunikace: základní charakteristiky jednotlivých typů komunikační události od intrapersonální až po veřejnou komunikaci. Využití a transpozice jednotlivých typů sociální komunikace v mediálním diskursu.
4. Sociocentrický proti médiocentrickému přístup ke studiu médií na příkladech reprezentativních mediálních škol a tradic (Frankfurtská, Torontská aj.).
5. Hlavní rozdíly mezi přenosovým a konstitutivní modelem komunikační události a zákonitosti vyplývající z aplikace těchto dvou přístupů na interpretaci mediální komunikace (Maletzke a jeho model).
6. Pragmatický obrat ve vědě a vznik teorie diskursu (vanDijk, Foucault, Fairclough), mediální diskurs a jeho modely.
7. Principy a modely chování médií ve společnosti.
8. Vývoj normativních představ o roli médií ve společnosti od "čtyř teorií tisku" a jejich korekcí (Altschull, McQuail) do současnosti.
9. Přístupy k chování publika ve vztahu k nabízeným mediálním obsahům: teorie užití a uspokojení, závislostní teorie, kultivační teorie.
10. Dichotomie občan/spotřebitel v masové a současné (síťové) mediální komunikaci.
11. Klasické (Frankfurtská škola) a současné pojetí hegemonie a předpokládaný podíl médií na jejím ustavení.
12. Kritická politická ekonomie a její představa o chování médií.
13. Sémiotická funkce, bilaterální a unilaterální pojetí znaku, znaková typologie, kód a znakovost kulturního prostředí (Saussure, Morris, Peirce).
14. Pojetí textu v mediální komunikaci.
15. Simplexní a komplexní komunikát, jejich výstavba, vztahy mezi jednotlivými kódy, charakteristické rysy komunikátů v jednotlivých typech mediální komunikace.
16. Tendence, pravidelnosti a zákonitosti v uspořádání mediálních obsahů a textů (narativita, serialita, žánrové typy/textové vzorce).
17. Intertextualita sdělení jako výstavbový princip mediálního diskursu v období masové a síťové komunikace.
18. Role kontextu při utváření textu a jeho interpretaci v mediální komunikaci, inference, implikatury (Austin, Grice).
19. Reprezentace v mediálních sděleních: stereotyp, mytologie a ideologie.
20. Princip "vepsaného čtenáře" v mediálních sděleních: intence ve sdělení projevující se explicitními či implicitními hodnotícími prvky (Hall).
21. Proměny pojetí autorství v mediální komunikaci od rané modernity do současnosti.
22. Podmínky a zákonitosti práce v médiích: faktory, které určují a podmiňují výkon mediálního profesionála.
23. Média a teorie sociální konstrukce reality.
24. Postavení vlivu/dopadu/účinku médií v jednotlivých teoriích mediální a masové komunikace.
25. Tři přístupy ke kritice médií, jejich společné rysy a jejich specifika (Boorstin, Debord a Baudrillard).
26. Pojetí textu a důsledky jednotlivých pojetí pro výklad mediální komunikace.
27. Mýtus dnes a pojetí médií a mediální komunikace v Pařížské strukturalistické škole (Barthes, Greimas).
28. Výklad pojmu "medializace" a jeho předpokládaných vlivů na politickou komunikaci v pozdně moderních společnostech.
29. Média a konstrukce "sebe sama": stereotypy v mediální reflexi médií (odpověď musí být založena na vlastní čtenářské či divácké zkušenosti s literárními, filmovými apod. díly, v nichž se média objevují).
30. Metodologická a filozofická východiska kvazinterakcí a konceptu sekundární reality (Thompson).
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Otakar Šoltys, CSc. (04.10.2011)
01. Médiocentrický a sociocentrický poheld na média, podrobný rozbor období terciálních a kvadrátních (síťových) médií 02. Interdisciplinární kořeny mediální komunikace: hlavní obory přispívající ke studiu mediální komunikace a jejich klíčové koncepty 03. Speciální význam sociologických a sociálně psychologických poznatků pro médiologii 04. Mediální komunikace: její jednotlivé složky a parametry procesuální a interaktivní výklad 05.-06. Přístupy ke studiu médií: jednotlivé školy a tradice a jejich přínos pro studium mediální komunikace: frankfurtská škola, Habermas a kritika masové komunikace birminghamská škola, Stuart Hall a entografický obrat: Fiske a kulturální studia torontská škola, Innis, McLuhan a technologický determinismus GMUG Bagdikian, Murdoch, Golding a kritická politická ekonomie, Chomsky, Hermann, McChesney a mýtus liberálních médií Arendtová, Postman, Eco a kulturní úpadek Gramsci, Aldheide a kulturní vzorce kontroly 07. Mediální komunikace a média 08. Normativní modely chování médií (media performance) 09. Podavatel v mediální komunikaci profesionalizace komunikace - rétorika - učitelství ? od žurnalisty k baviči: role novináře ve veřejné komunikaci profesionalizace v současných médiích - organizace a dělba práce v médiích - redakce - vztahy vertikální (vydavatel - šéfredaktor ? redaktor, dramaturg ? scénárista - režisér) a horizontální (regionální redakce - dopisovatelé) profese novináře - podmínky a zákonitosti práce v médiích - gatekeeping - ?zpravodajské hodnoty? - regulace, autoregulace a cenzura - vzdělání novinářů (?on-the-job? - univerzitní vzdělávání - profesní školy - průběžné vzdělávání) autorství v mediální komunikaci 10. Sdělení (komunikát) v mediální komunikaci I funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) text a jeho struktura tradované i nově vznikající vztahy jednotlivých částí textu (šíře komplexního komunikátu), textový vzorec intertextualita potenciální i explicitně signalizované vztahy mezi texty v mediálním diskursu, hypertext 11. Sdělení (kontext) v mediální komunikaci II žánry a textové vzorce mediální struktury - informace v živé mysli, přirozená artikulace mediální krajiny, kooperace v mediálním diskursu, tentýž text v mediální komunikaci 10. Sdělení ? subtext ? v mediální komunikaci 12. Metody analýzy mediálního diskursu a prognózování kvantitativní a kvalitativní metody (dotazníkové šetření, vzorek, peoplemetry, obsahová analýza, sémiotická analýza), procesuální modelování a procesuální prognózování 13. Příjemce v mediální komunikaci a účinky mediální komunikace publikum (audience), specifické skupiny příjemců (cílové skupiny), vztah publika, média a reklamy, tvorba publika ? aktivní publikum ? preferované čtení typologie účinků
Termíny a témata seminářů předmětu ZS 2010/2011 Základem každého setkání v semináři je referát k vybranému pojmu připravený studenty! Jedná se celkem o 10 vystoupení, jejichž cílem je probrat dané téma, shrnout literaturu, která se k němu váže (včetně ukázek), a zdůraznit hlavní přístupy. Během přednášky 16. 11. budou obě seminární skupiny během přednášky psát průběžný test, jehož úspěšné zvládnutí bude podmínkou pro absolvování semináře, a tedy pro zapsání ke zkoušce.
Téma přednášky Téma semináře A Téma semináře B Student/i 05.10. seznámení s tématem kurzu 04.10. NEKONÁ SE NEKONÁ SE 12.10. lineární a nelineární modely kom. 11.10. zadání témat, organizace práce zadání témat, organizace práce 19.10. mediace/medializace, složky kom. aktu 18.10. komunikace v pojetí psychologie a sociologie komunikace v pojetí lingvistiky a literární vědy 26.10. mediace/medializace, složky kom. aktu 25.10. komunikace a sociální změna komunikace a sociální kontrola 02.11. podavatel v mediální kom. 01.11. současné proměny novinářské práce současné proměny řízené/strategické komunikace (hyperlokální a občanská žurnalistika) 09.11. autorství v mediální kom. 08.11. politická komunikace a média sémiotika reklamy 16.11. TEST 15.11. nekoná se nekoná se 23.11. host: John Downey 22.11. osobnost a obor: Postman a studium médií osobnost a obor: Hall a studium médií 30.12. sdělení/text v mediální kom. 29.11. osobnost a obor: Chomsky a role médií osobnost a obor: McLuhan a studium médií 07.12. sdělení/text v mediální kom. 06.12. média a konstruování reality mýtus v mediálním diskursu 14.12. příjemce v mediální kom 13.12. empirické výzkumy publika empirické výzkumy obsahu 21.12. role mediální kom. ve společnosti 20.12. Vrtěti psem jako mediální metateorie Sedmá velmoc jako idealizace mediální profese (referát s ukázkami) a metadiskurs (referát s ukázkami)
Instrukce k průběžnému testu: Test bude v zimním semestru 2010/2011zaměřen na kontrolu průběžné přípravy ke zkoušce. Testem bude souvislý výklad na vybrané liché téma z okruhů ke zkoušce platných pro akademický rok 2010/2011.
|