PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Komunikace s médii - JJB236
Anglický název: Communicating with the Media
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2016 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 20 / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D. (18.09.2016)
Předmět se teoreticky i prakticky věnuje komunikaci s médii, jednotlivým typům a specifikům mediální komunikace, aktuální české mediální krajině. Kurz se věnuje rovněž rétorice a umění vyjadřování, verbální i nonverbální komunikaci a dalším pragmalingvistickým dovednostem (persvaze, asertivita, flexibilita, empatie).
Důraz bude kladen na praktický nácvik veřejného vystupování, simulaci různých typů komunikačních situací a soustředění se na schopnost kritické analýzy projevu vlastního, dalších komunikačních partnerů, veřejných mluvčí atd. Probírána bude také volba adekvátních vyjadřovacích a stylových prostředků spolu s celkovým přiměřeným vystupováním; důsledně vyžadována bude znalost spisovné normy a patřičné vystupování vzhledem k dané komunikační situaci, médiu, žánru, útvaru.
Obsah i forma veřejných vystoupení bude demonstrována na aktuálních praktických příkladech především z českého mediálního prostředí a veřejného prostoru. Studenti získají kromě základních poznatků o komunikaci zejména konkrétní orientaci v každodenní praktické, veřejné, odborné či mediální sféře a v komunikačním chování, mluvení, psaní a argumentaci se zaměřením na oblast marketingové komunikace.




Literatura
Poslední úprava: PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. (05.09.2019)

Literatura

Základní literatura:

•TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média. Praha: Computer Press 2011.
•TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství. Vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. Zlín: Verbum Publishing 2012.
•TOMANDL, Jan. Jak novináři pohlížejí na moderní trendy v public relations (výsledky průzkumu) [online]. Vystaveno 24. 7. 2012 [cit. 24. 7.2012]. Dostupné na internetu http://jakoslovitmedia.cz/vysledky-vyzku-mu/.

   

Doporučená:

AUSTIN, John, Langshaw. Jak udělat něco slovy. 1. vydání. Praha: Filosofia 2000.

BERGER, Artur Assa. Scripts: Writing for Radio and Television. London: Sage, 1990.

BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.

BOLINGER, Dwight. Jazyk jako nabitá zbraň. Užívání a zneužívání jazyka v naší době. Praha: Petr Zima, 2008. 

BORG, J. Řeč těla - Jak poznat, co kdo doopravdy říká. Praha: Grada, 2012.

BURTON, Graeme - JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Barrister&Principal, 2003.

CULLER, Jonathan. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2002.

ČSN 01 6910 Úprava dokumentů zpracovaných textovými procesory.

ČECHOVÁ, Marie a kol. Čeština - řeč a jazyk. 3. vydání. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2012.

ČECHOVÁ, Marie. Řeč o řeči. Praha: Academia, 2012.

ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2001.

ČMEJRKOVÁ, Světla a kol. Jak napsat odborný text. 1. vydání. Praha: LEDA, 1999.

ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině. Čeština v reklamě. Praha: LEDA, 2000.

ČMEJRKOVÁ, Světla a Jana HOFFMANNOVÁ (eds.). Styl mediálních dialogů. 1. vydání. Praha: Academia. 2013.

DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008.

GREPL, Miroslav a kol. Příruční mluvnice češtiny. 2. vydání. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1995.

HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006.

HLAVSA, Zdeněk a kol. Pravidla českého pravopisu. Školní vydání včetně Dodatku. Rozšířené vydání 1999. Praha: Fortuna, 1999.

HOFFMANNOVÁ, Jana. (ed.) Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016.

HOFFMANNOVÁ, Jana. Stylistika a … současná situace stylistiky. 1. vydání. Praha: Trizonia, 1997.

HOFFMANNOVÁ, Jana, ČMEJRKOVÁ, Světla. (eds.) Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011.

CHEJNOVÁ, Pavla. Zdvořilostní strategie. Praha: Karolinum, 2012.

Internetová jazyková příručka [online]. c2008, poslední revize 2013 [cit. 2013-09-30]. Dostupné z: <http://prirucka.ujc.cas.cz/>.

KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2008.

KRAUS, Jiří a kol. Nový akademický slovník cizích slov. 1. vydání. Praha: Academia, 2005. ISBN 978-80-200-1351-4.

KRAUS, Jiří. Rétorika a řečová kultura. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2004.

KULDOVÁ, Olga a Emílie FLEISCHMANNOVÁ. Jak psát obchodní dopisy a jiné písemnosti. 5. vydání. Praha, 2004. ISBN 978-80-7373-009-3.

LEECH, Geoffroy, N. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983.

MACHOVÁ, Svatava - Švehlová, Milena. Sémantika a pragmatická lingvistika. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2001.

MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011.

NÜNNING, Ansgar a Jiří  TRÁVNÍČEK, Jiří HOLÝ. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce/osobnosti/základní pojmy. Brno: Host, 2006.PRAVDOVÁ, Markéta a kol. Jsme v češtině doma? 1. vydání.  Praha: Nakladatelství Academia,  2012.

PRAVDOVÁ, Markéta a kol. Akademická příručka českého jazyka. Praha: Academia, 2014.

PRAVDOVÁ, Markéta a kol. Jsme v češtině doma? 1. vydání.  Praha: Nakladatelství Academia,  2012.

RÁBOVÁ,Tereza. Pragmalingvistický přístup ke studiu mediální a reklamní komunikaceJazykovědné aktuality, 2013, roč. 1 a 2 , č. L -2013, s. 4-17.

RAMONET, Ignacio. Tyranie médií. 1. vyd. Překlad Michal Pacvoň. Praha: Mladá fronta, 2003.

REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. 1. vydání. Praha: Portál, 2004.

SGALL, Petr a Jarmila PANEVOVÁ. Jak psát a jak nepsat česky. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2004.

SRPOVÁ, Hana (ed.) Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích: sbornik textů z mezinárodní vědecké konference Ostrava 13.-15.9. 2005. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2005.

VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.

ŽANTOVSKÁ, Irena. Rétorika a komunikace. Praha: Dokořán, 2015.

Další literatura bude upřesněna během semestru.

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. (05.09.2019)

Tematické okruhy (nemusí se krýt s daty přednášek) (dr. Klábíková Rábová)

1.      Česká mediální krajina: rozdělení médií, trendy ve vývoji mediální scény

2.      Specifika mediálního provozu, nastolování agendy, zpravodajské hodnoty

3.      Specifika současné komunikační situace, typy komunikace, e-komunikace

4.      Základní formy komunikace s médii: tisková zpráva, tisková konference, press trip, road show, press kit apod.

5.      Mluvčí ve veřejném a mediálním projevu

6.      Typy veřejné a mediální komunikace

7.      Rétorika veřejné komunikace

8.      Verbální a neverbální komunikace

9.      Praktické příklady, výstupy a analýzy

 

Přednášky a semináře dr. S. Schneiderové

1. Co je komunikace s médii; media relations
2. Rozdílná prezentace  v různých typech médií - pro tisk, rozhlas, televizi; tzv. televizní věta
3. Práce s tématem a informacemi; specifika komunikace s médii v různých oborech činnosti
4. Jazyk a styl media relations; pravopis, gramatika, styl; schémata vs. diferenciace vyjadřování; nadužívaná slova
5.. Stylizace dopisu podle zadání a osnovy, správnost a vhodnost jazyka v mailové korespondenci při veřejné komunikaci
6. Pozvánka na tiskovou konferenci a jiné akce
7. Tisková zpráva
8. Jazyk a styl tiskových mluvčí; vyjadřují se tiskoví mluvčí vždy správně a přiměřeně?
9. Anglicismy ve veřejné komunikaci, míra jejich používání v marketingové komunikaci a veřejné komunikaci; výslovnost cizích jmen a cizích slov ve veřejné komunikaci
10. Zdvořilost a nezdvořilost v komunikaci, pozitivní a negativní tvář komunikujících, politická korektnost
11. Návštěva tiskové konference v terénu
12. Simulace tiskové konference včetně všech forem komunikace v rámci tohoto žánru
 

Pro seminář vedený dr. S. Schneiderovou: další literatura a úkoly jsou specifikovány v kurzu Komunikace s médii v moodlu.

 


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK