PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Věda v médiích - JJB169
Anglický název: Science in media
Český název: Věda v médiích
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Pavel Kasík
Neslučitelnost : JKB108
Je neslučitelnost pro: JKB108
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
"Slepice byla dříve než vejce. Vědci vyřešili velkou hádanku lidstva" (ihned.cz‚ 2010)
"Služby jako Facebook mohou vést podle psychologa až k rakovině" (novinky.cz‚ 2009)
"Výzkum amerických vědců: Štěstí je nakažlivá nemoc!" (blesk.cz‚ 2010)
"Vědci zjistili, jak 'těžit' naftu z drůbeže" (novinky.cz, 2009)
"Nejhorší den v týdnu? Středa, spočítali vědci" (TN.CZ‚ 2009)

Věda a vědci se v médiích objevují denně. Vědecké poznání ostatně představuje významný rámec pro určení pravdivosti či relevance informací v moderní společnosti. Novinář tedy ve své praxi nevyhnutelně pracuje s výzkumy, studiemi, statistikami a argumenty, ať už přímo nebo skrze sekundární zdroje. Ne vždy ovšem s vědeckými informacemi naloží v souladu s jejich významem či povahou - výsledkem jsou pak pseudovědecké, zavádějící či zkreslující články.

Studenti se seznámí s obvyklými chybami, kterých se novináři dopouštějí při využívání vědeckých zdrojů, a naučí se tyto chyby rozpoznat a předcházet jim. Na konkrétních příkladech z mediálně exponovaných vědeckých oborů - medicíny, fyziky, statistiky a informatiky - si demonstrujeme práci se zdroji: odbornými časopisy, internetovými vyhledávači, sekundárními zdroji i přímo s vědci samotnými.

Součástí předmětu je i stručný úvod do historie vědy, teorie poznání, technologického determinismu (Postman, Innis), kognitivních omylů a zkreslení (Kahnman, Tverský, Ariely) a jejich role v novinářské a čtenářské praxi. Přednášky jsou doplněny diskuzí s pozvanými vědeckými pracovníky či specializovanými vědeckými novináři. Vítané jsou i náměty k diskuzi nad aktuálními články a tématy vztahujícími se k tématu vědy v médiích.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)

Cílem předmětu je zkoumání zajímavého a často spletitého vztahu vědy a médií; a to s důrazem na praktické dovednosti užitečné pro novináře. Dále se budeme věnovat analýze úlohy, kterou vědecké poznatky hrají v moderních médiích a jak je s nimi zacházeno novináři a čtenáři. Absolventi předmětu by měli umět vyhledat příslušnou vědeckou studii, rozpoznat čtenářsky zajímavá témata, zasadit studii do kontextu, osvětlit čtenáři metodiku vědecké práce a lépe komunikovat s vědci a dalšími odborníky. Sekundárním cílem předmětu je ukázat v akci některé kognitivní omyly, kterých se lidé (vědci, novináři i čtenáři) dopouštějí, a ukázat, jak se jim můžeme vyvarovat.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)

Podmínkou zakončení předmětu je průběžná účast na přednáškách (přípustné jsou tři absence).

A zároveň si každý ze studentů vybere jednu z následujících možností:

  • skupinová prezentace analyzující pokrytí určitého vědeckého tématu v médiích (12 minut + otázky)

nebo

  • skupinová prezentace názorně demonstrující některý z kognitivních omylů (délka dle potřeby, nutná konzultace předem)

nebo

  • samostaná seminární práce - publicistický článek prezentující vědecké téma populární formou, doplněný o odkazy a metodiku hledání (2 normostrany a více)

nebo

  • samostatná seminární práce - stručné shrnutí některého z titulů v doporučené literatuře formou eseje či seminární práce (2 normostrany a více)

 

Termíny odevzdání: Pro prezentace a experiment je to 9. prosinec 2014, pro knihu a článek je to 25. ledna 2015.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)

Povinné materiály budou postupně dostupné studentům po přihlášení na předmět od poloviny října ve formátu PDF.


Následující tituly jsou volitelné.
Hvězčičkou jsou označený tituly, které budou studentům žurnalistiky (a později mediálních studií) užitečné i v dalších předmětech či u státnic.

Věda v médiích 

  • *POSTMAN, N.‚ 1993. Technopoly. New York: Vintage Books. ISBN 0-679-74540-8.
  • *GOLDACRE, B.‚ 2009. Bad Science. London: Fourth Estate. ISBN 987-0-00-728487-0. (dostupné i v češtině)
  • KENNEDY, D.‚ 2010. Science and the Media. In: KENNEDY, D. a G. OVERHOLSER. Science and the Media. Cambridge (USA): American Academy of Arts and Sciences. ISBN#: 0-87724-087-6.
  • MERTON, R. K.‚ 1973. The normative structure of science. In: MERTON, R. K. Sociology of science. Theoretical and empirical investiagtion. Chicago: University of Chicago Press.
  • SEETHALER, S.‚ 2009. Lies, Damned Lies, and Science. New Jersey: FT Press. ISBN-10: 0137155220.
  • HERMIDA, A.‚ 2010. Revitalizing Science Journalism for a Digital Age. In: KENNEDY, D. a G. OVERHOLSER. Science and the Media. Cambridge: American Academy of Arts and Sciences. ISBN#: 0-87724-087-6.
  • ČADA, K. et al.‚ 2006. Věda jako věc veřejná: vědní politiky a média. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky. ISBN 80-7330-099-0.
  • VACHTL, P. Sisyfos.cz. Iracionalita a dezinformace v dnešních elektronických médiích [online]. 2006 [cit. 2012-01-20]. Dostupné z: http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1161531085

Kognitivní omyly

  • KAHNEMAN, D.‚ 2011. Thinking, Fast and Slow.. New York: Farrar, Straus and Giroux. ISBN 0374275637. (dostupné i v češtině)
  • ARIELY, D.‚ 2009. Predictably Irrational. New York: HarperCollins Publishers. ISBN: 0061353248. (dostupné i v češtině)
  • ARIELY, D.‚ 2010. The Upside of Irrationality. New York: HarperCollins. ISBN-10: 0061995037. (dostupné i v češtině)

Další literatura

  • *JIRÁK, J. a B. KÖPPLOVÁ‚ 2009. Masová média. Praha: Portál.
  • *LYOTARD, J.F. Postmoderní situace. In: LYOTARD, J.F. O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993.
  • *POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Mladá Fronta. 2010
  • GRYGAR, J.‚ 2005. Očistné mechanismy ve vědě. In: HEŘT, J. a Č. ZLATNÍK. Věda kontra iracionalita 3. Praha: Nakladatelství Věra Nosková. ISBN 80-903320-3-X.
  • PRATCHETT, T. Pravda. Talpress. 2002

 

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
  1. Přednášky formou prezentace s praktickými ukázkami
  2. Debata o prezentovaných tématech
  3. Aktivní vyhledávání vlastních příspěvků a témat
  4. Studentské prezentace a následná debata
  5. Ukázkové experimenty (kognitivní omyly) - a jejich následná analýza
  6. Diskuze s hosty z řad vědců či populárně-vědeckých novinářů
  7. Možnost exkurzí (zatím nepotvrzeno)
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)

1. Úvodní hodina
Seznámení s problematikou, příklady vědy v médiích

2. Problémy při reprezentaci vědy v médiích
Přehled častých problémů a jejich možných příčin

3. Historické souvislosti
Vývoj vědy, vývoj masových médií, jejich společné kořeny a klíčové odlišnosti (epistemologie, technologický determinismus)

4. Vědecká studie
Co je to vědecký výzkum, základy vědecké metody, jak dochází k jejich chybné prezentaci v médiích

5. Práce se zdroji
Jak vyhledat relevantní informace na internetu i jinde, jak odlišit důvěryhodné vědecké informace od nedůvěryhodných, jak citovat

6. Medicína v médiích
Příklady špatné práce se zdroji, na co si dát pozor obzvláště u témat týkajících se zdraví, praktické ukázky.

7. Technologie a přírodní vědy v médiích, popularizace vědy
Debata o možnostech popularizace vědy. Vědecká gramotnost ve společnosti a její implikace. Jak cílit na čtenáře.

8. Komunikace s vědci
Ukázkové reálné příklady komunikace mezi vědci a novináři. Jak dělat rozhovor s vědci. Jak respektovat vědeckou práci a přitom ji pro čtenáře dostatečně zjednodušit.

9. Pseudověda v médiích, kognitivní omyly
Odstrašující příklady, praktické experimenty.

10. - 12. Praktické ukázky, psaní populárně-vědeckých článků, experimenty, debaty

Rozvrh je předběžný a bude upřesněn na základě potvrzených hostů (z řad novinářů a vědců) pro jednotlivé přednášky.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)

Zápis do předmětu není omezen. Předmět je primárně určen pro studenty druhého a třetího ročníku bakalářského studia Žurnalistiky na IKSŽ FSV UK, hodí se i magisterským studentům.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK