"Slepice byla dříve než vejce. Vědci vyřešili velkou hádanku lidstva" (ihned.cz‚ 2010)
"Služby jako Facebook mohou vést podle psychologa až k rakovině" (novinky.cz‚ 2009)
"Výzkum amerických vědců: Štěstí je nakažlivá nemoc!" (blesk.cz‚ 2010)
"Vědci zjistili, jak 'těžit' naftu z drůbeže" (novinky.cz, 2009)
"Nejhorší den v týdnu? Středa, spočítali vědci" (TN.CZ‚ 2009)
Věda a vědci se v médiích objevují denně. Vědecké poznání ostatně představuje významný rámec pro určení pravdivosti či relevance informací v moderní společnosti. Novinář tedy ve své praxi nevyhnutelně pracuje s výzkumy, studiemi, statistikami a argumenty, ať už přímo nebo skrze sekundární zdroje. Ne vždy ovšem s vědeckými informacemi naloží v souladu s jejich významem či povahou - výsledkem jsou pak pseudovědecké, zavádějící či zkreslující články.
Studenti se seznámí s obvyklými chybami, kterých se novináři dopouštějí při využívání vědeckých zdrojů, a naučí se tyto chyby rozpoznat a předcházet jim. Na konkrétních příkladech z mediálně exponovaných vědeckých oborů - medicíny, fyziky, statistiky a informatiky - si demonstrujeme práci se zdroji: odbornými časopisy, internetovými vyhledávači, sekundárními zdroji i přímo s vědci samotnými.
Součástí předmětu je i stručný úvod do historie vědy, teorie poznání, technologického determinismu (Postman, Innis), kognitivních omylů a zkreslení (Kahnman, Tverský, Ariely) a jejich role v novinářské a čtenářské praxi. Přednášky jsou doplněny diskuzí s pozvanými vědeckými pracovníky či specializovanými vědeckými novináři. Vítané jsou i náměty k diskuzi nad aktuálními články a tématy vztahujícími se k tématu vědy v médiích.
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (01.10.2018)
Science and scientists are represented in media on a daily basis. After all, science is an important framework for determining the truth or relevance of information in modern society. Every journalist should therefore be familiar with research papers, studies, statistics and scientific methods, be it directly or through secondary sources. Sadly, this is not always the case. Science is often presented in overly simplified, distorted, confusing or even downright wrong manner. This class aims to prevent this by equipping journalists with essential knowledge and skills.
Students will become familiar with the usual mistakes that journalists make when using scientific resources. We will learn to spot these errors and prevent them. Using specific examples from medicine, physics, statistics and computer science - we will demonstrate how to work with sources: specialized magazines, internet search engines, secondary sources and even directly with the scientists themselves.
The course also includes a brief introduction to the history of science, epistemology, technological determinism (Postman, Innis), cognitive errors and distortions (Kahneman, Tversky, Ariely) and their role in journalism and media consumption. Lectures are spiced with discussion of current topics and the lecturer is happy to be interrupted by students with relevant questions or insights. Every lesson starts with short discussion of recently published articles.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
Cílem předmětu je zkoumání zajímavého a často spletitého vztahu vědy a médií; a to s důrazem na praktické dovednosti užitečné pro novináře. Dále se budeme věnovat analýze úlohy, kterou vědecké poznatky hrají v moderních médiích a jak je s nimi zacházeno novináři a čtenáři. Absolventi předmětu by měli umět vyhledat příslušnou vědeckou studii, rozpoznat čtenářsky zajímavá témata, zasadit studii do kontextu, osvětlit čtenáři metodiku vědecké práce a lépe komunikovat s vědci a dalšími odborníky. Sekundárním cílem předmětu je ukázat v akci některé kognitivní omyly, kterých se lidé (vědci, novináři i čtenáři) dopouštějí, a ukázat, jak se jim můžeme vyvarovat.
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (01.10.2018)
The aim of this class is to explore the interesting and often intricate relationship between science and the media; with an emphasis on practical skills that are useful for journalists. We will analyze the the role that science plays in modern society and how it is treated by journalists and readers. After finishing this class, the students should be able to find appropriate scientific study, recognize topics that are interesting to their audience, present sciencein a understandable form and in proper context, explain the basic methodology of scientific work and communicate better with scientists and other experts. A secondary aim is to explain some cognitive biases and illusions that prevent people (scientists, journalists and readers alike) from seeing the reality, and perhaps even show how they can be avoided.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
Podmínkou zakončení předmětu je průběžná účast na přednáškách (přípustné jsou tři absence).
A zároveň si každý ze studentů vybere jednu z následujících možností:
skupinová prezentace analyzující pokrytí určitého vědeckého tématu v médiích (12 minut + otázky)
nebo
skupinová prezentace názorně demonstrující některý z kognitivních omylů (délka dle potřeby, nutná konzultace předem)
nebo
samostaná seminární práce - publicistický článek prezentující vědecké téma populární formou, doplněný o odkazy a metodiku hledání (2 normostrany a více)
nebo
samostatná seminární práce - stručné shrnutí některého z titulů v doporučené literatuře formou eseje či seminární práce (2 normostrany a více)
Termíny odevzdání: Pro prezentace a experiment je to 9. prosinec 2014, pro knihu a článek je to 25. ledna 2015.
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (01.10.2018)
To pass this class, you need to attend the lectures (three absences permitted).
Students have a choice of the type of their final product to finish this class:
group presentation analyzing the coverage of a particular scientific topic in the media (12 minutes + questions)
or
group presentations insightfully demonstrating some of the cognitive errors (must be consulted in advance with the lecturer)
or
stand-alone text - journalistic article presenting scientific topic in a popular form, complete with links and search methodology (2 standard pages or 500 words or more) in either English or Czech language
or
stand-alone essay - review of a book (must be consulted beforehand) dealing with science (2 standard pages or 500 words or more) ineither English or Czech language
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
Povinné materiály budou postupně dostupné studentům po přihlášení na předmět od poloviny října ve formátu PDF.
Následující tituly jsou volitelné. Hvězčičkou jsou označený tituly, které budou studentům žurnalistiky (a později mediálních studií) užitečné i v dalších předmětech či u státnic.
Věda v médiích
*POSTMAN, N.‚ 1993. Technopoly. New York: Vintage Books. ISBN 0-679-74540-8.
*GOLDACRE, B.‚ 2009. Bad Science. London: Fourth Estate. ISBN 987-0-00-728487-0. (dostupné i v češtině)
KENNEDY, D.‚ 2010. Science and the Media. In: KENNEDY, D. a G. OVERHOLSER. Science and the Media. Cambridge (USA): American Academy of Arts and Sciences. ISBN#: 0-87724-087-6.
MERTON, R. K.‚ 1973. The normative structure of science. In: MERTON, R. K. Sociology of science. Theoretical and empirical investiagtion. Chicago: University of Chicago Press.
SEETHALER, S.‚ 2009. Lies, Damned Lies, and Science. New Jersey: FT Press. ISBN-10: 0137155220.
HERMIDA, A.‚ 2010. Revitalizing Science Journalism for a Digital Age. In: KENNEDY, D. a G. OVERHOLSER. Science and the Media. Cambridge: American Academy of Arts and Sciences. ISBN#: 0-87724-087-6.
ČADA, K. et al.‚ 2006. Věda jako věc veřejná: vědní politiky a média. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky. ISBN 80-7330-099-0.
VACHTL, P. Sisyfos.cz. Iracionalita a dezinformace v dnešních elektronických médiích [online]. 2006 [cit. 2012-01-20]. Dostupné z: http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1161531085
Kognitivní omyly
KAHNEMAN, D.‚ 2011. Thinking, Fast and Slow.. New York: Farrar, Straus and Giroux. ISBN 0374275637. (dostupné i v češtině)
ARIELY, D.‚ 2009. Predictably Irrational. New York: HarperCollins Publishers. ISBN: 0061353248. (dostupné i v češtině)
ARIELY, D.‚ 2010. The Upside of Irrationality. New York: HarperCollins. ISBN-10: 0061995037. (dostupné i v češtině)
Další literatura
*JIRÁK, J. a B. KÖPPLOVÁ‚ 2009. Masová média. Praha: Portál.
*LYOTARD, J.F. Postmoderní situace. In: LYOTARD, J.F. O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993.
*POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Mladá Fronta. 2010
GRYGAR, J.‚ 2005. Očistné mechanismy ve vědě. In: HEŘT, J. a Č. ZLATNÍK. Věda kontra iracionalita 3. Praha: Nakladatelství Věra Nosková. ISBN 80-903320-3-X.
PRATCHETT, T. Pravda. Talpress. 2002
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
Přednášky formou prezentace s praktickými ukázkami
Debata o prezentovaných tématech
Aktivní vyhledávání vlastních příspěvků a témat
Studentské prezentace a následná debata
Ukázkové experimenty (kognitivní omyly) - a jejich následná analýza
Diskuze s hosty z řad vědců či populárně-vědeckých novinářů
Možnost exkurzí (zatím nepotvrzeno)
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
1. Úvodní hodina Seznámení s problematikou, příklady vědy v médiích
2. Problémy při reprezentaci vědy v médiích Přehled častých problémů a jejich možných příčin
3. Historické souvislosti Vývoj vědy, vývoj masových médií, jejich společné kořeny a klíčové odlišnosti (epistemologie, technologický determinismus)
4. Vědecká studie Co je to vědecký výzkum, základy vědecké metody, jak dochází k jejich chybné prezentaci v médiích
5. Práce se zdroji Jak vyhledat relevantní informace na internetu i jinde, jak odlišit důvěryhodné vědecké informace od nedůvěryhodných, jak citovat
6. Medicína v médiích Příklady špatné práce se zdroji, na co si dát pozor obzvláště u témat týkajících se zdraví, praktické ukázky.
7. Technologie a přírodní vědy v médiích, popularizace vědy Debata o možnostech popularizace vědy. Vědecká gramotnost ve společnosti a její implikace. Jak cílit na čtenáře.
8. Komunikace s vědci Ukázkové reálné příklady komunikace mezi vědci a novináři. Jak dělat rozhovor s vědci. Jak respektovat vědeckou práci a přitom ji pro čtenáře dostatečně zjednodušit.
9. Pseudověda v médiích, kognitivní omyly Odstrašující příklady, praktické experimenty.
10. - 12. Praktické ukázky, psaní populárně-vědeckých článků, experimenty, debaty
Rozvrh je předběžný a bude upřesněn na základě potvrzených hostů (z řad novinářů a vědců) pro jednotlivé přednášky.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
Zápis do předmětu není omezen. Předmět je primárně určen pro studenty druhého a třetího ročníku bakalářského studia Žurnalistiky na IKSŽ FSV UK, hodí se i magisterským studentům.