|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
"Služby jako Facebook mohou vést podle psychologa až k rakovině" (novinky.cz‚ 2009) "Výzkum amerických vědců: Štěstí je nakažlivá nemoc!" (blesk.cz‚ 2010) "Vědci zjistili, jak 'těžit' naftu z drůbeže" (novinky.cz, 2009) "Nejhorší den v týdnu? Středa, spočítali vědci" (TN.CZ‚ 2009) Věda a vědci se v médiích objevují denně. Vědecké poznání ostatně představuje významný rámec pro určení pravdivosti či relevance informací v moderní společnosti. Novinář tedy ve své praxi nevyhnutelně pracuje s výzkumy, studiemi, statistikami a argumenty, ať už přímo nebo skrze sekundární zdroje. Ne vždy ovšem s vědeckými informacemi naloží v souladu s jejich významem či povahou - výsledkem jsou pak pseudovědecké, zavádějící či zkreslující články. Studenti se seznámí s obvyklými chybami, kterých se novináři dopouštějí při využívání vědeckých zdrojů, a naučí se tyto chyby rozpoznat a předcházet jim. Na konkrétních příkladech z mediálně exponovaných vědeckých oborů - medicíny, fyziky, statistiky a informatiky - si demonstrujeme práci se zdroji: odbornými časopisy, internetovými vyhledávači, sekundárními zdroji i přímo s vědci samotnými. Součástí předmětu je i stručný úvod do historie vědy, teorie poznání, technologického determinismu (Postman, Innis), kognitivních omylů a zkreslení (Kahnman, Tverský, Ariely) a jejich role v novinářské a čtenářské praxi. Přednášky jsou doplněny diskuzí s pozvanými vědeckými pracovníky či specializovanými vědeckými novináři. Vítané jsou i náměty k diskuzi nad aktuálními články a tématy vztahujícími se k tématu vědy v médiích. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
Cílem předmětu je zkoumání zajímavého a často spletitého vztahu vědy a médií; a to s důrazem na praktické dovednosti užitečné pro novináře. Dále se budeme věnovat analýze úlohy, kterou vědecké poznatky hrají v moderních médiích a jak je s nimi zacházeno novináři a čtenáři. Absolventi předmětu by měli umět vyhledat příslušnou vědeckou studii, rozpoznat čtenářsky zajímavá témata, zasadit studii do kontextu, osvětlit čtenáři metodiku vědecké práce a lépe komunikovat s vědci a dalšími odborníky. Sekundárním cílem předmětu je ukázat v akci některé kognitivní omyly, kterých se lidé (vědci, novináři i čtenáři) dopouštějí, a ukázat, jak se jim můžeme vyvarovat. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
Podmínkou zakončení předmětu je průběžná účast na přednáškách (přípustné jsou tři absence). A zároveň si každý ze studentů vybere jednu z následujících možností:
nebo
nebo
nebo
Termíny odevzdání: Pro prezentace a experiment je to 9. prosinec 2014, pro knihu a článek je to 25. ledna 2015. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
Povinné materiály budou postupně dostupné studentům po přihlášení na předmět od poloviny října ve formátu PDF.
Věda v médiích
Kognitivní omyly
Další literatura
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
1. Úvodní hodina 2. Problémy při reprezentaci vědy v médiích 3. Historické souvislosti 4. Vědecká studie 5. Práce se zdroji 6. Medicína v médiích 7. Technologie a přírodní vědy v médiích, popularizace vědy 8. Komunikace s vědci 9. Pseudověda v médiích, kognitivní omyly 10. - 12. Praktické ukázky, psaní populárně-vědeckých článků, experimenty, debaty Rozvrh je předběžný a bude upřesněn na základě potvrzených hostů (z řad novinářů a vědců) pro jednotlivé přednášky. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kasík (04.09.2014)
Zápis do předmětu není omezen. Předmět je primárně určen pro studenty druhého a třetího ročníku bakalářského studia Žurnalistiky na IKSŽ FSV UK, hodí se i magisterským studentům. |