|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Irena Prázová, Ph.D. (01.11.2019)
Work with agency information attending Journalistic Areas I and II and aims to provide information about students of bachelor's cycle full-time studies of journalism about sources of journalistic information. Provides information resources for students of journalism at FSV UK and public sources for journalists. On the example of the Czech News Agency, the students will become acquainted with the contemporary agency production of domestic experience and possibilities of their use in journalistic practice. The course is one-semester and ends with a test. Classification based on point gain, the condition for completion is active participation in the class (three excused absences are tolerated). |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (01.10.2019)
ČESKO. Zákon č. 517 ze dne 21. října 1992, o České tiskové kanceláři. In: Sbírka zákonů České republiky, 1992. HALADA, Jan – OSVALDOVÁ, Barbora (eds.). Slovník žurnalistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3752-5. ISBN 978-80-246-3769-3 (pdf). Hesla z oblasti agenturní žurnalistiky signovaná lt. MANNING, Paul. News and news sources: a critical introduction [online]. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications, 2001. ISBN 0-7619-5797-9. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10567059 ŠMÍD, Milan. Žurnalistika v informační společnosti: internetizace a digitalizace žurnalistiky: úvodní explorační studie k tématu internetová žurnalistika [online]. Praha: Fakulta sociálních věd UK, 2006. Pražské sociálně vědní studie. Dostupné z: http://publication.fsv.cuni.cz/attachments/104_003_Smid.pdf ŠMÍD, Milan – TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Novinář a jeho zdroje v digitální éře. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1661-2. TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Tiskové agentury. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-459-4. Kapitoly 1, 2 a 4. TRUNEČKOVÁ, Ludmila. Zpráva v agentuře. In: OSVALDOVÁ, Barbora et al. Zpravodajství v médiích. Praha: Karolinum, 2011, s. 32–56. ISBN 9788024618999. Seznam literatury může být aktualizován a využívány budou i texty z internetu (především z www.ctk.cz a oborové informační zdroje na knihovna.fsv.cuni.cz).
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (01.10.2019)
Společná úvodní hodina pro všechny zapsané studenty i studenty z ČL. V seminářích jsou studenti v učebně č. 108 v přímém kontaktu s informačními zdroji, součástí výuky je rovněž exkurze na zpravodajská pracoviště ČTK.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Ludmila Trunečková, Ph.D. (01.10.2019)
1. října Seznámení s cílem a programem povinného předmětu, s formami výuky a podmínkami ukončení kurzu. Harmonogram ZS.
8. října Veřejné zdroje pro novináře I. Legislativní a obchodní informace – obchodní rejstřík, registr veřejných zakázek, katastr nemovitostí atd. Sociální sítě jako zdroj informací.
15. října Lidské zdroje (etika práce se zdrojem, motivace poskytovatele informací, ověřování informací a jejich archivace, ochrana zdroje).
22. října Veřejné zdroje pro novináře II. Parlamentní weby, weby státní správy a samosprávy, média na internetu jako zdroj informací – portály z oblasti médií a žurnalistiky, oborová literatura.
5. listopadu (29. října je děkanské volno) Informační zdroje pro studenty žurnalistiky na FSV UK. Vyhledávání v monitorovacích zdrojích (Newton, Factiva, ISI atd.) a v odborných databázích z oblasti médií a žurnalistiky (SAGE, Proquest atd.).
12. listopadu Zpravodajské agentury jako zdroje informací. ČTK jako příklad agentury univerzální, národní a s veřejnoprávním statutem – s důrazem na poslání a zpravodajské úkoly vyplývající ze současné právní úpravy.
19. listopadu Přehled aktuální agenturní produkce domácí provenience. Práce s Infobankou ČTK I (seznámení s prostředím a formálními náležitostmi servisu – metadata, např. klíčová slova, priority) se zaměřením na informace o očekávaných událostech: události, avíza, deníky a plány.
26. listopadu 8. Práce s Infobankou ČTK II se zaměřením na základní zpravodajský servis: charakteristika agenturního textového zpravodajství, kontinuita a nepravidelný tok informací, formáty zpráv: otvírák, headline, fleš, standardní zpráva, verze, shrnutí, případně dokument, profil, monitor atd. Komunikace agentury s odběratelem: upozornění, embargo, oprava, storno.
3. prosince 9. Diversifikace a multimedializace produkce. Návštěva vybraných pracovišť ČTK se zaměřením na tvorbu textového zpravodajství, fotoservisu, infografického, zvukového a audiovizuálního servisu. On-line přenos, liveblog.
10. prosince 10. Práce s Infobankou ČTK III se zaměřením na archiv a dokumentační databáze.
17. prosince Test. Závěr
|