|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (30.01.2024)
Kurz je primárně určen studentům a studentkám různých oborů učitelského studia. Soustředí se na rozvíjení kritického myšlení účastníků a předpokládá proto jejich aktivní zapojení v seminářích. Východiskem je několik různých koncepcí kritického myšlení (viz doporučená literatura), které budeme aplikovat na konkrétní příklady a situace a následně reflektovat jejich možné využití ve školní výuce. Budeme se zabývat různými aspekty kritického i nekritického myšlení, jako jsou např. kognitivní zkreslení, argumentační fauly, různé typy informací a jejich zdroje, především se však zaměříme na rozvoj dovedností dobré argumentace, rozboru textu, zaujímání různých úhlů pohledu a odhalování a posouzení vlastních předpokladů. Kurz není zaměřen primárně didakticky, ale bude veden didakticky pestrými metodami využitelnými i ve výuce na středních školách. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.01.2023)
Na konci kurzu by účastníci měli být schopni lépe - analyzovat text/diskusi s ohledem na jejich strukturu, informace a argumenty - rozpoznat některé argumentační fauly a kognitivní zkreslení - odhalovat a ověřovat předpoklady, jak vlastní, tak cizí - zaujímat různé úhly pohledu při řešení nějakého problému - podpírat své postoje silnými a platnými argumenty - zvažovat různé aspekty situace včetně vlastních přesvědčení před zaujetím určitého stanoviska |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (19.01.2023)
- aktivní účast na seminářích, včetně domácí četby textů či zpracování jiných úkolů - návrh a realizace jedné výukové aktivity zaměřené na rozvoj některého z aspektů kritického myšlení |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (03.02.2023)
Doporučená literatura · Kahneman, D. Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux, 2013. · Brookfield, S. Teaching For Critical Thinking. Jossey-Bass, 2011. · Facione, P. Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary. Research Findings and Recommendations, Vol 315, 1989. · Ennis, R.H. Critical Thinking: A Streamlined Conception. In: Davies, M., Barnett, R. (eds) The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education. Palgrave Macmillan, New York, 2015, p. 31-47. · Elder, L., Paul, R. A Guide For Educators to Critical Thinking Competency Standards. Foundation for Critical Thinking, 2005. Dostupné z https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/CT-competencies%202005.pdf. · Novella, S.. Your Deceptive Mind: A Scientific Guide to Critical Thinking Skills. Course Guidebook. Chantilly: The Great Courses 2012. Další tituly ke konkrétním tématům budou doporučovány v průběhu kurzu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (05.02.2024)
Obsah 1. Organizace kurzu; co je kritické myšlení 2. Aspekty kritického myšlení 3. Argumentace I 4. Argumentace II 5. Argumentační fauly a kognitivní zkreslení 6. Informace a konspirační teorie 7. Kritické myšlení podle S. Brookfielda – práce s předpoklady a úhly pohledu 8. Práce textem 9. -11. Studentské výstupy 12. Reflexe kurzu V případě potřeby může dojít ke změně témat či jejich pořadí. |