PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Syntax II - AAA500102
Anglický název: Syntax II
Zajišťuje: Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=667
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: AAA5PP102, AAA5ZK102
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. (15.01.2019)
Pokročilý kurz syntaxe zahrnující některé témata probraná v základním syntaktickém kurzu jen v hlavních rysech (syntax jmenných tvarů slovesných, složité souvětí) a nová témata: funkce slovosledu, aktuální členění větné, vytýkací konstrukce, diskontinuity, gramatické prostředky nadvětné syntaxe, větné a lokální ambiguity (garden path phenomena), sémantika záporu.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. (25.09.2020)
Upravené požadavky pro zimní semestr 2020/21 pro distanční výuku:
  • účast na on-line seminářích (tři absence max.)
  • příprava na seminář (četba zadané literatury - bude upřesněno v moodlu) 
  • domácí úkoly (analýza textu, on-line cvičení v moodlu)
  • závěrečný test

Účast je povinná, povoleny jsou tři absence za semestr. Větší počet absencí v průběhu pandemických opatření musí být nahrazen prací navíc individuálně zadávanou vyučujícím. 

Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. (15.01.2019)
Aarts, Bas (2011): Oxford Modern English Grammar. Oxford, New York: Oxford University Press.

Biber, D. et al. (2006) Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.

Dušková, L. et al. (2006) Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.

Dušková L. (1999) Studies in the English Language II. Chaps. 20, 24, 27, 30, 37; Praha: Karolinum Press

Dušková L. (2015) From Syntax to Text: The Janus Face of Functional Sentence Perspective. Chaps. 10, 11, 12, 23. Praha: Karolinum Press

Halliday M. A. K. & C. M.I.M. Mathiessen (2013) Halliday’s Introduction to Functional Grammar. 4th ed. Routledge 

Huddleston, R. and Pullum G. K. (2002) Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Quirk R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.

 

 

 

 

Metody výuky -
Poslední úprava: BRUHOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.09.2010)

seminar

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. (25.09.2020)

1. Syntax infinitivu (konstrukce s podkladovou podmětovou funkcí; infinitiv ve funkci jmenné části přísudku)
2. Syntax infinitivu (infinitiv ve funkci předmětu, příslovečného určení a přívlastku.
3. Syntax ing-ového tvaru
4. Složité souvětí; koordinace a subordinace na různých rovinách syntaktické závislosti; typy vedlejších vět v složitém souvětí.
5. Složité souvětí (adjunktní, disjunktní a konjunktní funkce adverbiálních vět; různé funkce vedlejších vět uvozených stejnými subordinátory.
6. Slovosled jako polyfunkční prostředek: funkce slovosledu na rovině gramatické, sémantické a jako prostředku emfáze a emocí
7. Slovosled (lineární modifikace) jako faktor aktuálního členění větného; ostatní faktory indikující informační strukturu: kontext, sémantika a intonace.
8. Syntaktické prostředky indikující informační strukturu: vytýkací a pseudovytýkací konstrukce.
9. Strukturní diskontinuity
10. Syntaktické dvojznačnosti a falešné skladební dvojice
11. Sémantika záporu

12. Elipsa 

13. Hypersyntax; gramatické prostředky textové koheze

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK