Poslední úprava: Mgr. Marie Pavlásková (20.05.2016)
Kurs je určen především bakalářským studentům se zájmem o filosofii, antropologii a dějepisectví a magisterským
studentům historicko-vědních a antropologických oborů. Páteří kursu je kritické čtení prvého a třetího dílu
Ricoeurova Času a vyprávění (Paul RICOEUR, Čas a vyprávění I. Zápletka a historické vyprávěníM Praha 2000 a
Paul RICOEUR, Čas a vyprávění III. Vyprávěný čas, Praha 2007). Pojednávána je zejména otázky poznávacího a
priori (zejména kategorie "času" v antické, kantovské a novokantovské a fenomenologické tradici), symbolického
formování (Ricoeurova inspirace Cassirerem a Geertzem), významu narativních struktur v dějepisectví, způsobům
rozlišování mezi pravdivým a fiktivním vyprávěním (porovnání Ricoeura kupříkladu s Ankersmitem, Chartierem,
Koselleckem a Vašíčkem), místu nalytických postupů v širším rámci dějepiseckých narativních konstrukcí
(porovnání Ricoeura s Weberem) a otázkám poměru mezi aktérským prožíváním, dějepiseckým podáním a
čtenářským interpretováním obrazu minulosti. Dnes dochází poměrně velké obliby narativistická kritika
dějepisectví, která je však často dováděna až k popírání jakékoli poznávací způsobilosti historických věd.
Ricoeurův narativismus ukazuje, že dějepisecké vyprávění nevylučuje historicko-vědní poznání. Dějepisectví d se
dnes často odtahuje od filosofie (filosofie dějin), avšak nejednou proto, že jí nerozumí. Ricoeurův text nabízí
možnost prostředkovat mezi dějepisectvím a filosofií (historie). Kurs tak představí možnosti vzájemného
porozumění filosofie, historie a antropologie stran kategorií jako je "čas", "dějiny", "(symbolická) reprezentace",
"(pramenná) stopa" atd.