PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Seminář k vývojové psychologii - YBSC175
Anglický název: Seminar for Developmental Psychology
Zajišťuje: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/16, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Javornícky Brumovská, M.A., Ph.D.
doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Prerekvizity : {Registrace do kurzu je podmíněna absolvováním předmětu Úvod do psychologie (YBSB003).}
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (11.01.2021)
Seminář volně navazuje na přednáškové cykly k vývojové psychologii- a to akcentem v problematice rozvoje jazyka a gramotnosti v perspektivách psychologického výzkumu. Poskytuje studentům konkrétní tematický a teoretický rámec pro zpracování bakalářské práce. Seminář se zaměřuje na rozšíření teoretických znalostí z oblasti studia gramotnosti ve vývojově orientované psycholingvistické perspektivě, tříbí dovednost vyhledávání relevantních zdrojů pro bakalářský výzkumný projekt a postupně rozvíjí také dovednost specifikace výzkumného problému do konkrétních kroků ve směru realizace bakalářského výzkumného projektu. Seminář je vhodný zejména pro studenty, kteří zpracovávají bakalářskou práci k tomatu vývoje a diagnostiky čtenářských a pisatelských dovedností, rozvoje pregramotnosti, vývoje a diagnostiky jazykových schopností.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (11.01.2021)

Doporučená:

  • Málková, Gabriela. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: TOGGA ve spolupráci s Univerzitou Karlovou v Praze, Fakulta humanitních studií, 2015, 179 s. ISBN 978-80-87398-88-3.
  • Smolík, Filip. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. : Grada, 2015, 1 s. ISBN 978-80-247-9632-1.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (11.01.2021)

Vyučující eviduje docházku v seminární části kurzu. Kurz je v ls 2021  vyučován blokově a v distanční formě prostřednictvím platformy Teams. Předpokladem ukončení kurzu je minimálně 50% docházka /účast na seminářích a zpracování seminárního úkolu na zákldě zadání vyučující.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (11.01.2021)

Témata strukturjící seminář:

1) Studium gramotnosti jako psychologické téma

2) Vývoj studia gramotnosti v psychologii druhé poloviny XX. století až do současnosti - domácí a zahraniční situace; témata a klíčové myšlenkové směry

3) Psycholingvistický přístup ke studiu gramotnosti a jeho specifické znaky

4) Vývojový vztah jazykových dovedností a rozvoje gramotnosti (struktura jazykových schopností a jejich úloha ve vývoji gramotnosti)

5) Jednoduchý model čtení a jeho význam pro porozumění procesu vývoje gramotnostních dovedností

6 – 8 ) Vývoj počátečního čtení (s důrazem na předpoklady rozvoje počátečního čtení)

9-11) Vývoj porozumění čtenému ( s důrazem na předpoklady porozumění čtenému) 12-13 ) Otázky metodologie výzkumu gramotnostních dovedností v psycholingvistické perspektivě

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (11.01.2021)

Seminář je ukončen seminárním projektem na zadané téma. Seminární projekt má podobu písemně zpracované esje nebo vzkumné zprávy  na zvolené či zadané téma. Volba a zadání témat seminárních projektů je tématem  jednoho ze seminárních setkání na začátku semestru.  Písemnou formu zpracování seminárního projektu provází také  ústní prezentace projektu v závěru seminárních cyklů. 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (11.01.2021)

Kurz vyžaduje základní znalosti a orientovanost studenta v psychologii ( minimálně Úvod  do psychologie, ideálně také Vývojová psychologie ZS) 
Kurz předpokládá aktivní účast studentů na semináři a průběžnou práci v kurzu v průběhu semestru. Není tedy 
vhodný pro studenty s náročnými mimostudijními aktivitami nebo pro studenty v kombinované formě studia- studenti v kombinované formě studia by měli svůj zápis konzultovat s garantem kurzu. Pro studenty kom. formy studia je seminář vhodný jen jako cesta ke strukturované opoře při tvorbě bakalářské práce.
Pro studenta je výhodou, pokud zároveň s tímto kurzem zapisuje  Přednáškový cyklus Psychologie celoživotního vývoje.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK