PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Antropologie handicapu - YBSC172
Anglický název: Anthropology of the Handicap
Zajišťuje: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2021 do 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, KZ [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / 20 (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Eliška Pincová
Vyučující: doc. PhDr. Zdeněk Pinc
Mgr. Eliška Pincová
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Eliška Pincová (09.09.2022)
Antropologie handicapu: Kurz uvádí do problematiky handicapu v životě člověka. Z hlediska antropologie hledá společná vodítka a souvislosti především v knihách takto tematicky orientovaných, jimiž jsou především Robert F. Murphy: Umlčené tělo; Victor Turner: Průběh rituálu; Jiří Němec: Bolest a naděje, ad. V kurzu se najde prostor i pro prezentaci vlastní četby studentů. V zimním semestru školního roku 2022/23 bude výuka semináře probíhat prezenční formou, pokud nenastane v průběhu semestru nějaká nečekaná změna. Atestace kurzu se řídí podle pravidel UKC. Bližší podrobnosti najdete v Moodle v odevzdávárně pod názvem Úvodní kurzy a cykly (UKC). Tam je popsán způsob zadávání úkolů, odevzdávání referátů a podmínky atestace.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Eliška Pincová (28.08.2020)

 Sylabus:

1.      Úvod do problematiky. Pojem HANDICAP, proměna slova v čase a kulturách.

2.      Je lepší s handicapem žít, nebo raději umřít? O konceptu Obětní beránek, mýtu o Oidipovi, a příběh Murphy – antropologie handicapu na vlastním těle (podle knihy R. F. Murphy: Umlčené tělo).

3.      Do světa handicapovaného vstupuje Druhý, což je impuls pro proměnu, které budeme říkat  METANOIA. Motiv životní amplitudy oproti životní rovnováze (podle Jana Patočky).

4.      Nemoc a handicap jako přechodový rituál (podle knihy V. Turnera: Průběh rituálu).

5.      Něco z neurověd. Pohled zorným úhlem neurologie a anatomie na podstatu strachu, úzkosti, skleslosti, deprese a jak z toho ven.  

6.      Já a Druhý filosoficky: ukázáno na dvou různých filosofických koncepcích (židovské a křesťanské), (výklad podle M. Bubera, E. Levinase, B. Caspera, R. Braguea).

7.      Já a Druhý prakticky: starost o druhého jako utváření sebe samého. Láska k bližnímu. Bipersonalita v psychoterapii (podle J. Němec: Bolest a naděje).

8.      Tělo, já a společnost: náhled na sociální stránku handicapu. Přijetí handicapu podle mýtem určovaného podvědomí, nebo podle racionální vědomé mysli (výklad podle R. F. Murphyho, S. Freuda).

9.      Vědomá mysl a osoba, a některé antropologické konstanty člověka: člověk jako nepřirozený druh, jeho smrtelnost a schopnost transcendence (výklad podle Jana Sokola).

10.  Emoce. Ukázáno na smíchu, pláči, strachu, bolesti, jejich význam a překonávání (podle J. Němec: Bolest a naděje).

11.  Vina a odpuštění (podle M. Bubera, S. Freuda, K. Jasperse).

12.  Hledání smyslu života a smyslu utrpení (výklad podle V. Frankla).

Atestace: na základě kolokvií ke zpracovaným referátům z podatelny UKC. Všechny studijní texty jsou v elektronické podobě v Moodle v UKC.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK