Poslední úprava: Mgr. Richard Davídek (07.01.2020)
Jak a proč se v moderní době proměňuje obraz přírody v abstrakci? Moderní vnímání přírody, které využívá nových
esteticko-filosofických pojmů, se v Evropě rodí v polovině 18. století (na rozdíl od mnohem bohatší a starší tradice
"estetického" uchopování přírody v Číně, Japonsku atd.). Tato nová vize přírody souvisí s proměnami v oblasti teorie
poznání a vnímání i se společenskými, technickými a hospodářskými proměnami (urbanizace, průmyslová revoluce, rozvoj
přírodovědy, osvícenský koncept veřejnosti, význam pojmu přirozenost či příroda atd.). Příroda začíná být chápána jako
"jiné", které je od subjektu odděleno distancí, jež ale zároveň umožňuje kontemplaci. Toto "jiné" je otevřené imaginaci,
symbolické interpretaci, dotváření a dourčování ze strany diváka. Obraz přírody (krajina) se už v romantice stává jakýmsi
prázdným či temným místem, které divák zaplňuje významy. Cestu k autonomnímu obrazu za pomoci abstrahování krajiny
podstoupili třeba Turner, Kandinskij, Mondrian a mnozí další.
Poslední úprava: Mgr. Richard Davídek (07.01.2020)
This course, designed as a weekend workshop, focuses on the relationship between modern landscape painting and
abstract art. In contrast with the old tradition of China or Japan, the European modern way of perceiving nature, which has
its origins in new aesthetic and philosophical conceptions, emerged only in the mid-eighteenth century in connection with
the new theories of cognition and perception, as well as social, technical and economic changes. Already, in Romanticism,
nature was considered to be distant and different from a perceiver, adding meanings to it. Shifts to autonomous abstract
painting, based on abstracting the landscape, are present in works of Turner, Kandinskij, Mondrian and many other painters.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Richard Davídek (07.01.2020)
Povinná:
Worringer, Wilhelm. Abstrakce a vcítění. : Triáda, 2001, s. ISBN .
Golding, John. Cesty k abstraktnímu umění. Brno: Barrister a Principal, 2003, s. ISBN .
Doporučená:
Cílek, Václav. Krajiny vnitřní a vnější. : Dokořán, 2007, s. ISBN .
Schama, Simon. Krajina a paměť. : Argo, 2007, s. ISBN .
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Václav Hájek, Ph.D. (03.02.2021)
Témata: 1. Prázdno a neviditelné v romantické krajinomalbě 2. "Nevinné oko" kontra naučené vidění 3. Obrazy vzhůru nohama 4. od krajiny k vesmírnému řádu 5. imaginace skvrny 6. arabeska a hieroglyfická krajina 7. pohled do slunce a do mlhy 8. geometrie, struktura, beztvarost 9. krajina v hlavě
info pro jaro 2021: kurz bude probíhat následujícím způsobem (pokud tedy bude nutná distanční výuka): kurz bude mít formu setkávání na ms team (před začátkem kurzu vám rozešlu přihlašovací vygenerovaný kód). přednášky (respektive diskuse) bychom zkoušeli nahrávat a pak vkládat do mého profilu na youtube, kde by se na ně mohli zpětně podívat ti, kterým by se někdy nehodilo setkání na "teamech". také bude potřeba domácí práce na experimentech s výtvarnou reflexí krajiny - k tomu natočím dopředu instruktážní video (pokud nebude distanční výuka, budeme tyto experimenty s krajinou provádět společně). kdyby vznikla nějaká akutní nejasnost, napište mi prosím sms na 608 702 914, ozvu se vám a vše vyřešíme :).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Václav Hájek, Ph.D. (03.02.2021)
1. výtvarný produkt (malba, asambláž, instalace, akce apod.) v rámci (společného) workshopu 2. referát o jednom autorovi, který podnikl cestu od krajiny k abstrakci (možní autoři: Z. Sýkora, R. Piesen, P. Mondrian, V. Kandinskij, atd.)
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Richard Davídek (07.01.2020)
Karel Stibral: Proč je příroda krásná? Ladislav Kesner: Hory a řeky bez konce Jaroslav Novotný (ed.): Člověk mezi rozprostraněností a krajinou Nelson Goodman: Jazyky umění