PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2022/2023
   Přihlásit přes CAS
Alternativní kurátorství - YBKC156
Anglický název: Alternative Curatorship I.
Zajišťuje: Program SHV - Kreativní modul (24-CR)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/15, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / 15 (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: MgA. Karel Zavadil, Ph.D.
Vyučující: MgA. Karel Zavadil, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (07.06.2019)
Základní orientace a naznačení podmínek prezentace současného českého umění nezávisle na státních institucích. Reflexe nevědomých stereotypů a strategií, kdy dochází k budování řady alternativních galerijních institucí dle komunitního či subkulturního klíče na principu utajení. Hlubší rozbor současného českého angažovaného umění, role skandálu, cenzury a PR strategií uplatňovaných na současné výtvarné scéně. Fenomén politických a sociálních interakcí, ke kterým dochází v rámci prezentace současného českého vizuálního umění. Exkurze do vybraných galerijních institucí.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (28.09.2022)

Povinná:

  • Belting, H.. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000, 244 s. ISBN 80-204-0856-8.
  • Kesner, L.. Muzeum umění v digitální podobě. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo a Národní galerie v Praze, 2000, s. ISBN 80-7203-252-6.
  • Korecký, D. (ed.). Medium Kurátor: Role kurátora v současném umění. Praha: Agite/Fra, 2009, s. ISBN 978-80-86603-51-3.
  • Obrist, H. U.. Stručná historie kurátorství. Kutná hora: GASK - Galerie středočeského kraje, 2009, s. ISBN 978-80-7056-167-6.

Doporučená:

  • . . In Schmelzová, R.. Dole tma, nahoře světlo. Výstavní katalog, Černočerné Mayrau 2002-2008 . Vinařice u Kladna: Hornický skanzen Mayrau, 2009, s. 54-60. ISBN ..
  • Vitvar, Jan H.. Umění, kterému nikdo nerozumí. Praha: Paseka, 2021, s. ISBN 978-80-7637-196-5.
  • Slavická, M., Pánková M.. Výtvarné umění: Zakázané umění I, č. 3-4. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 1995, s. ISBN .
  • Slavická, M., Pánková M.. Výtvarné umění: Zakázané umění II., č. 1-2. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 1996, s. ISBN .
  • Slavická, M.. Výtvarné umění: Umění instalace, č. 4. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 1994, s. ISBN .
  • Smolíková, M. (ed.). Management umění. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmysová, 2008, s. ISBN 978-80-86863-24-5.
  • Zálešák, J.. Umění spolupráce. Praha - Brno: VVP-AVU - Masarykova univerzita, 2011, s. ISBN 978-80-87108-26-0.
  • Zhoř, I.. Proměny soudobého výtvarného umění. : Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1992, s. ISBN .

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (30.06.2019)

Kurz je zaměřen na rozbor specifické situace současného českého uměleckého provozu. Ve výkladové části bude naznačeno několik základních pohybů na umělecké scéně mimo institucionální rámec, kdy je vizuální umění často prezentováno dle komunitního klíče na principu utajení v rámci negalerijního prostoru v tzv. hybridních galeriích. Reflexe řady stereotypů uplatňovaných v rámci alternativní prezentace vizuálního umění v kontextu obousměrného pohybu: introvertní prezentace v soukromí a extrovertní prezentace ve veřejném prostoru. Role budování uzavřených a otevřených uměleckých projektů. Vývoj pozice českého angažovaného umění v kontextu sociální a politické reality. Ilustrace výrazných kauz s přihlédnutím k pojmům jakými jsou cenzura, skandál, sponzoring, sociální status. V praktické části navštívíme některé z těchto specifických výstavních prostor, kde se setkáme s kurátory. Např. /Galerie Laboratorio, Entrance, Karlín studios, Tranzitdisplay, Makráč, AP Ateliér, Sochařské studio Bubec, Café Tureček, A.M.180, Ve sklepě, Pavilón, Prokopka /


1. Úvod do problematiky v kontextu pojmů galerie, umělec, kurátor, kritik, instituce, mecenáš, sponzor. Kulturní politika a role institucí.
2. Historické kontexty přehlídek českého umění mimo oficiální struktury před rokem 1989.
3. Specifika prezentace ve veřejném prostoru.
4. Galerijní projekty v meziprostoru /výlohy, chodby, předsálí/.
5. Improvizované a minimalistické galerie / princip happeningu/.
6. Galerijní projekty v soukromí a princip utajení / bytové galerie/.
7. Cenzura a represe.
8. Mediální reflexe.
9. Skandál jako PR strategie.
10. Budování V.I.P. zón současného umění, komunita, sociální status.
11. Sponzoring a politické krytí.
12. Subkultury a komunity, dva přístupy DIY a VIP, street art.
13. Angažované umění /Narodní galerie/.
14. Sociálně citlivé galerijní projekty /splynutí s prostředím/.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (07.06.2019)

Reflexe vybraného galerijního provozu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK