PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Percepce hudební tvorby - YBKC027
Anglický název: Music percpetion
Zajišťuje: Program SHV - Kreativní modul (24-CR)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. (20.09.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami hudby ve 20. a na počátku 21. století. Nepůjde ovšem o historický přehled, vybraný materiál poslouží k demonstraci toho, jakou roli má hudba ve společnosti, jak se v ní odrážejí společenské proměny, co od hudby očekává její publikum, jak se proměňují měřítka k ní vztahovaná. Pozornost bude věnována evropské vážné hudbě, ale také souvisejícím hudebním oblastem, jako je hudba populární, improvizovaná či hudba mimoevropských kultur.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (01.07.2019)

Povinná:

  • Attali, J.. Noise - The Political Economy of Music. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1985, s. ISBN 978-0816612871.
  • Turino, T.. Music as Social Life - The Politics of Participation. Chicago: University of Chicago Press, 2008, s. ISBN 978-0226816982.

Doporučená:

  • Dorůžka, P. (ed.). Hudba na pomezí. Praha: Panton, 1991, s. ISBN 80-7039-125-1.
  • Ross, A.. Zbývá jen hluk. Praha: Argo, 2012, s. ISBN 978-80-257-0558-2.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. (12.10.2023)

Témata (orientační):
1) Jak lze přemýšlet o hudbě?
2) Je hudba univerzální jazyk?
3) Tzv. vážná hudba na přelomu 19. a 20. století.
4) Západovýchodní inspirace. Evropská hudba jako jedna z hudebních kultur světa.
5) Symfonie elektrických kytar. Umělecká a populární hudba, jejich vztahy a průniky.
6) Hudba pro mozek. Kompozice jako racionální konstrukce.
7) Improvizace před i za hranicemi jazzu.
8) Rozkoš z opakování. Minimalismus a čas v hudbě.
9) Napříč historií. Existuje postmoderní hudba?
10) Hudba a technologie - od nototisku k notebooku.
11) Hluk revoluce. Hudba a politika.
12) Hudba ve spojení s filmem, divadlem, výtvarným uměním.
13) Závěrečné shrnutí.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. (12.10.2023)

 

• Písemná část + četba: Thomas Turino - Music as Social Life 1. kapitola– do konce října JacquesAttali - Noise – 1. kapitola – do konce listopadu

• Písemná práce o zvolené hudbě (téma zvolit a ohlásit do konce listopadu, odevzdání 6. 1. 2024)

•Ústní část: Diskuze o textech a probíraných tématech

Samostatný poslech vybraných ukázek podle domluvy.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (01.07.2019)

Hudební ukázky k jednotlivým tématům.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK