Přednášky sledují předpoklady zrodu moderního výtvarného umění, jeho vývoj a cestu ke konečnému ocenění. Důraz
je kladen více než na uměleckohistorickou faktografii na rozpoznání a definování konstitutivních sil moderního umění a
jeho přínosu pro obnovení mnohovrstevného vztahu člověka a světa 20. století.
Poslední úprava: Bc. Lenka Lukešová (27.08.2010)
Along with the origins and development of modern visual art, this course reflects on the way to the final acknowledgment of
art. Rather than on art-historian facts, emphasis is placed on defining its constitutive powers, and on the contribution it has
made to the restoration of the multi-level relationship between man and world of the 20th century.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Aleš Svoboda (24.11.2009)
Povinná:
Tuffelliová, Nicole. Umění 19. století, 1848-1905. Praha a Litomyšl: Paseka. 2001.
Bernardová, Edina. Moderní umění, 1905-1945. Praha a Litomyšl: Larousse-Paseka. 2000.
Dempseyová, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí, Encyklopedický průvodce moderním uměním. Bratislava: Nakladatelství Slovart. 2002.
Gombrich, Ernst Hans. Příběh umění. Odeon, Praha. 1992.
Doporučená:
Huyghe, René (ed.). Umění nové doby. Praha: Odeon. 1974.
Lynton, Norbert (ed.). Umění 19. a 20. století. Praha: Artia. 1981.
Pijoan, José. Dějiny umění /8. Praha: Odeon. 1981.
Pijoan, José. Dějiny umění /9. Praha: Odeon. 1983.
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Vydání 2. Praha: Odeon. 1989.
De Micheli, Mario. Umělecké avantgardy dvacátého století. Praha: SNKLU. 1964.
Read, Herbert. Osudy moderního umění, výbor z díla. Praha: SNKLU. 1964.
Novák, Luděk. Století moderního malířství, 1865-1965. Praha: Orbis. 1968.
Volavková-Skořepová, Z. (ed.). Myšlenky moderních sochařů. Praha: Obelisk. 1971.
Golding, John. Cesty k abstraktnímu umění, Mondrian, Malevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Brno: Barrister & Principal. 2003.