PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Introduction to Research Methods in Social Sciences - YBA276
Anglický název: Introduction to Research Methods in Social Sciences
Zajišťuje: Program Liberal Arts and Humanities (24-SHVAJ)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 30 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Javornícky Brumovská, M.A., Ph.D.
doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Javornícky Brumovská, M.A., Ph.D.
doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
Je záměnnost pro: YBAJ022
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Marek Urban, Ph.D. (03.02.2022)
Kurz je určen studentům druhého ročníku a je vhodný i pro ty bez předchozí znalosti výzkumných metod v sociálních vědách. Mezi jeho cíle patří zejména představení základních rozdílů mezi kvantitativními a kvalitativními výzkumnými metodami. Tyto rozdíly budou diskutovány z hlediska teorie, v praxi se pak zaměříme na kvalitativní výzkumné metody. V rámci kurzu mají studenti za úkol realizovat vlastní kvalitativní projekt. Kromě přípravy studentů na druhou část Souborné zkoušky CESS má kurz zároveň poskytnout studentům základ pro plánování a realizaci vlastního výzkumu (např. na bakalářskou práci).
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Marek Urban, Ph.D. (02.11.2022)

The classes will follow the complete process of qualitative research. During all lectures, you will work in small groups, conducting your own research. 

 

(1) Introduction to teamwork and academic leadership, authorship, ethical considerations (according to APA).

(2) Differences between qualitative and quantitative research, inductive and deductive reasoning. Goal setting: what are we gonna research?

(3) How to ask the proper research questions. Who are our participants? The subtle art of sample creation

(4) Free associations: the way how to access the stereotypes and perception of everything around us

(5) Inductive thematic analysis: the easiest way how to analyze qualitative data

(6) Qualitative (in-depth / phenomenological) interview: creating a setting, psychological safety, rapport, open-ended questions

(7) Qualitative (in-depth / phenomenological) interview: the three interview model (before, during, and after experience)

(8) Focus groups: the more comprehensive way of gaining more information

(9) Reflective diary / authoetnography: your own experience as a means of scientific understanding (you as a researcher matter as well)

(10) Writing of the scientific study (this is the way how your bachelor, diploma, and PhD. thesis >>> in all social sciences <<< will look like as well): magical IMRaD and world of scientific databases

(11) Review process: how to provide a good feedback to learn from

 

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Marek Urban, Ph.D. (03.02.2022)

Students will work in small groups of three students. Each group will conduct a research and write cooperatively one brief report (research report following IMRaD format, 2000-4000 words, 10-30 scientific citations).

After you submit your reports, each student will write one review on one work of your colleagues.

 

Vstupní požadavky - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Marek Urban, Ph.D. (03.02.2022)

The course is designed for a second-year student, but is opened to the students from the 2nd semester of their study.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK