Course is aimed at secondary literacy problematics in relation to person's health. Problems of theory of health and illness are covered in greater detail. Furthermore different views on health and illness in cultural and historical contexts are analyzed as well as myths relating to the meaning of health in human life. Emphasis is given to the influence of upbringing on forming health related human behavior. Course comes out from ideas of European health strategy, which works with the concept of health literacy as a requirement to take responsibility for one's own health.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Kurz je zaměřen na problematiku sekundární gramotnosti ve vztahu ke zdraví člověka. Podrobně jsou probírány otázky teorie zdraví a nemoci, analyzovány jsou různé pohledy na zdraví a nemoc v kulturních a historických kontextech a dále mýty vztahující se k významu zdraví v životě člověka. Akcentován je při tom vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí. Předmět vychází z myšlenek evropské zdravotní strategie, která pracuje s konceptem zdravotní gramotnosti jako s podmínkou převzetí odpovědnosti za vlastní zdraví.
Aim of the course -
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Main aim of the course it to motivate students to actively seek interest in the problematics of human health in the intentions of European health strategy. Class should communicate to students the system of knowledge and skills which will enable them to critically assess health information with particular focus on the problematics of upbringing and education. Students should be able to understand the significance of broadly conceived health literacy for successful professional career as well as for theoretical work in sciences and education.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Cílem kurzu je motivovat studenty k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie. Předmět má zprostředkovat studentům systém znalostí a dovedností, který jim umožní kriticky posuzovat zdravotní informace se zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání. Studenti by měli pochopit význam široce pojaté zdravotní gramotnosti pro úspěšnou profesní činnost učitele i pro teoretickou práci ve vědách o výchově.
Literature - Czech
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (29.08.2012)
HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha : Portál, 2006. HOLČÍK, J. Evropská cesta ke zdraví : Základní informace o evropské zdravotní strategii a o možnostech jejího využití v České republice. Praha : ŠVZ IPVZ, 1996. PÝCHOVÁ E.; ŠAMÁNKOVÁ, M. Základy veřejného zdravotnictví. Praha : Scientia Medica, 1996. SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno : Paido, 1998. ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-431-0.
Requirements to the exam - Czech
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
Předpokladem pro udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích (min. 75 %) a zpracování zadaného úkolu (témata budou nabídnuta na úvodním semináři).
Syllabus -
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
1. Literacy and health literacy. 2. Human health as a phenomenon and course subject. 3. Meaning of health and illness in human life. 4. Basic theories of health and illness. 5. Health and upbringing. 6. European health strategy and selected program documents. 7. Working with health and medical information. 8. Measurement and evaluation of the level of health literacy in population.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
1. Gramotnost a zdravotní gramotnost.
2. Zdraví člověka jako fenomén a předmět studia.
3. Význam zdraví a nemoci v životě člověka.
4. Základní poznatky teorie zdraví a nemoci.
5. Zdraví a výchova.
6. Evropská zdravotní strategie a vybrané programové dokumenty.
7. Práce se zdravotními a zdravotnickými informacemi.
8. Měření a hodnocení úrovně zdravotní gramotnosti lidí.