SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Visual Culture and Art Pedagogy - OPNW2V104A
Title: Vizuální kultura a pedagogika umění
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNW2V109A
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)
The course is based on the reflection of artistic content of bachelor's students' works and their didactic transformations for pupils in schools.
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

Cartwright, L. STURKEN, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010.

Brücknerová, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011.

BLÁHA, J. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012, 2013.

Fulková, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a Galerijní Edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění.  Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)

ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. Praha: UK Praha Ped F, 2001.

ROESELOVÁ, V.: Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004. Slavík, J.; Chrz, V.; Štech, S. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.

Uhl Skřivanová, V. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.

ZHOŘ, I. Proměny soudobého výtvarného umění Praha: SPN, 1992.

 

Doporučená literatura:

HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha - Ped F, 2005.

Kitzbergerová, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/final/26_kitzbergova.pdf>

Slavíková, V.; Hazuková, H; Slavík, J. Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.  

Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.

Uhl Skřivanová, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.

UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

continuous participation (Z)

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (19.09.2017)

1.       – 4. Prezentace a reflexe bakalářských prací na základě pojmové mapy uměleckých kontextů

5.  –  7. Rozvinutí uměleckých východisek a jejich interpretace v rámci vizuální kultury, umění a vzdělávání

8.  – 10. Návrhy didaktické transformace uměleckých obsahů bakalářských prací

11. –  13. Prezentace výtvarně-pedagogických návrhů úkolů pro žáky ZŠ, ZUŠ a SŠ

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (03.10.2019)

Na základě reflexe vlastní bakalářské práce student sestaví pojmovou mapu pojednávané umělecké problematiky, která bude sloužit jako východisko didaktické transformace uměleckých obsahů. Navrhne možné výtvarné činnosti a úkoly pro žáky ZŠ, ZUŠ nebo SŠ. Své návrhy možných řešení skicuje, prezentuje a obhájí v rámci setkání na semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html