SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Master's Thesis Seminar - OPNW1V120A
Title: Diplomový seminář
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (04.03.2019)
The central theme of the course is university standardization and, at the same time, desirable variability of the diploma thesis at the Department of Art Education, reflecting the specifics of personal approaches towards artistic creation, specifics of reflected work with pedagogical research implications and specifics of reflected pedagogical practice. At the center of interest stands the so-called pedagogical work in association with a personal artistic project of the author, and the research context, which anchors both. The aim of the course is to create conditions for application of the acquired knowledge about methods of pedagogical research, art based research and their use: a) in solving diploma theses assigned at the Department of Art Education, b) in solving problems of future school practice of students in art education, c) while cooperating at a research of the Department of Art Education.
Literature -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L.: Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In Uhl Skřivanová, V. (ed.) Pedagogika umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP v Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37 – 54.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
PRŮCHA, J.: Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995
SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005
SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Výzkum a teorie edukačního procesu – slepá skvrna výtvarné výchovy? In HORÁČEK, R., ZÁLEŠÁK, J.: Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-4722-8

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky


Online: FULKOVA, M: Výzkumné metody projektu NAKI : www.gamuedu.cz
International Journal of Education through Art. Online úložiště doktorského programu KVV.

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.10.2019)

examination

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (13.09.2021)

Aktivní účast na seminářích, prezentace projektu vlastní diplomové práce (ústní v rámci semináře a písemná jako podklad ke zkoušce)

zkouška kolokviálního charakteru - diskuse a teoretická reflexe předložených projektů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html