SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Elective Course I - Philosophy of Humanity - OPBX2O125B
Title: Výběrový kurz I – filosofie člověka
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 36 / 36 (48)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Teacher(s): doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Interchangeability : OPBX2O126B
Is interchangeable with: OPBX2O126B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (09.12.2019)
The aim of the course is to introduce students into the issues of philosophical anthropology, including the fundamental paradigms of philosophical concepts of man (as animal rationale, imago Dei and ego cogito), the questions concerning the universality of man and the analysis of modern man image. Syllabus: 1. The bases of philosophical anthropology. 2. The fundamental metaphysical figures of humanity ? animal rationale, imago Dei, ego cogito. 3.The universality of man in modern philosophical anthropology, the universality of reason, senses, actions and morality. 4. Races and racism as an old-standing problem of philosophical anthropology. 5.Our knowledge of ancient civilisations and the possibility of further understanding. 6.Homo faber in modern philosophical anthropology. 7.Homo ludens. 8.Man as a being capable of smile and laugh (with sense of humour). 9.Ens amans. 10.Normality and lunacy in philosophical reflection. 11.The problem of corporeality and experiencing. 12.The postmodern reflection of man.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Cílem kurzu je úvést studenty do problematiky filosofické antropologie, promýšlet základní existenciály zrození, smrti, svobody, jazyka, myšlení a činnosti.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (19.01.2023)

časová zátěž na studenta: 5 hodin studium filosofického pramene, 1 představení  ve formě referátu na semináři

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Pelcová, N.: Vzorce lidství? filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál 2010.
Tresmontant, C.: Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1998.
Freud, S.: Totem a tabu. Vtip. O člověku a kultuře.
Lévi-Strauss, C.: Myšlení přírodních národů, Smutné tropy, Mýtus a význam, Rasa a dějiny.
Foucault, M.: Dějiny šílenství. Praha 1993.
Scheler, M.: Místo člověka v kosmu. Ordo amoris, O studu, Můj filosofický pohled na svět.
Bergson, H.: Smích, Čas a svoboda.
Fink, E.: Hra jako symbol světa. Oáza štěstí.
Levinas, E.: Existence a ten, který existuje.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (19.01.2023)

        

Kurz je tvořen 4 přednáškami a 5 semináři.

Témata přednášek:

Základní metafyzické figury lidství

- animal rationale, imago Dei a ego cogito

Homo ludens

Homo educans a homo educandus

Témata seminářů:

1. Narození a domov (literatura: Ricoeur Paul. Filosofie vůle I. Fenomenologie svobody. Praha:OIKOYMENH 2001, str. 436-472; Pešková Jaroslava. Umění narodit se. In časopis Sanquis. Odborný časopis pro zdravotníky a pacienty. Roč. I. 1/1999.; Patočka Jan. Přirozený svět jako filosofický problém. Praha:Orientace 1992.kap. III. Přirozený svět, str. 80-123.)

2. Smrt a konečnost (literatura Landsberg Ludwig, Zkušenost smrti, Praha: Vyšehrad 1990. str. 120-166.; Heidegger Martin, Bytí a čas. Praha: OIKOYMENH 1996, kap. Možnost pobytu být celý a bytí k smrti, str. 266-296.; Šiklová Jiřina. Vyhoštěná smrt, Praha: Kalich 2013., Payne Jan. Smrt, jediná jistota. Praha: Triton 2008)

3. Řeč a komunikace (literatura Heidegger Martin: věc a Řeč in Básnicky bydlí člověk, Praha: OIKOYMENH 1993; Eco Umberto Hledání dokonalého jazyka. kap. Od Adama po confusio linquarum.; Gadamer Hans-Georg Člověk a řeč. Praha: OIKOYMENH 1999, kap. Člověk a řeč  a Řeč a porozumění.)

4. Svoboda a odpovědnost (literatura Sartre, J. – P. Existencialismus je humanismus, H. Arendtová: Čtyři cvičení v politickém myšlení. Krize výchovy a vzdělávání, A. Havlíček: Svoboda a odpovědnost u Hejdánka a Patočky https://rozmluvy.cz/spolecna-temata/svoboda-a-odpovednost/, L. Hejdánek? Filosof a politická odpovědnost https://rozmluvy.cz/spolecna-temata/svoboda-a-odpovednost/, J. Sokol, Jak vypadá svoboda? In: J. Sokol – Z. Pinc: Antropologie a etika. Praha 2003)

5. Vina a odpuštění (literatura: Buber Martin. Vina a pocit viny. In: Bolest a naděje. Deset esejů o osobním zrání. Praha: Vyšehrad 1992, str. 165-190.; Jaspers Karl. Otázka viny. Praha: MF 1969, Jankelévitch, V. Odpuštění. Praha: MF 1996, kap. 2 a 4., str. 73-130 a +93-203.)

6. Jiný a stejný (literatura: Waldenfels B. Znepokojivá zkušenost cizího. Praha: OIKOYMENH 1998, kap. 4, str. 65-99.; Lévinas E. Totalita a nekonečno (Esej i exterioritě). Praha: OIKOYMENH 1997, kap. II., str. 91-131.; Henriksen a Verlesen. Blízké a vzdálené. Boskovice: Albert 2000, kap. 1,3,6,7 a 8.)

 

 

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Zápočet získá student za aktivní účast na semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html