SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Children with social disadvantage in educational contexts - OPB01S1H3B
Title: Sociální znevýhodnění dětí a vzdělávací souvislosti
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 28 / 28 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB01S1H3B
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
The course acquaints students with the problems of education of children and pupils with social disadvantage. Attention is paid to the definition of the term "social disadvantage" and its possible connection with ethnicity, language and cultural barriers in the education of children; In the context of educational practice, emphasis is placed on supportive and compensatory measures in pre-school education of children from socially disadvantaged backgrounds (pedagogical and special - educational support, assistance of pedagogical assistants, cooperation of teachers with pupils' families, school cooperation with NGOs).
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (13.09.2018)

Cílem předmětu je seznámit posluchače s dopady sociálního znevhodnění do vzdělávání dětí a žáků škol a s dostupnými podpůrnými mechanismy.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (09.09.2021)

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. 

Literature -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

ČLOVĚK V TÍSNI, o.p.s. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné dětí na ZŠ. [They got it! How to support socially disadvantaged children in primary schools.] Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2013. Dostupné také z: https://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf.

NĚMEC, Jiří, ed. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků: romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. [Research and education of socially disadvantaged pupils: Roma pupils, children of foreigners (refugees), theory, research, educational strategies.] Brno: Paido, 2012. 221 s. ISBN 978-80-7315-224-6.

NĚMEC, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. [Assistance in the education of socially disadvantaged pupils.] Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. 138 s. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim

HARRY, Beth. The disproportionate placement of ethnic minorities in special education. In: FLORIAN, Lani. The SAGE Handbook of Special Education. London: SAGE, 2007. s. 67 – 84. ISBN 13-978-1-4129-0728-6.

NAVRÁTIL, Stanislav a MATTIOLI, Jan. Systémový přístup ke zvýšení úspěšnosti romských žáků v učení a jeho experimentální ověřování: (závěrečný výstup řešení grantového projektu GA ČR č. 406/00/0050). [System approach to increasing the success of Roma pupils in learning and its experimental verification: (final outcome of the grant project of the Czech Science Foundation No. 406/00/0050).] Brno: Paido, 2002. 107 s. ISBN 80-7315-031-X.

NĚMEC, Jiří. Včela má pilu, aneb, Přípravné třídy pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. [The bee has a saw, or, Preparatory classes for children from socially disadvantaged backgrounds.] 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 85 s. ISBN 80-210-3727-X.

NIKOLAI, Tomáš a SEDLÁČKOVÁ, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. [Education of the Roma.] Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (13.09.2018)

Dílčí témata předmětu:

1. vymezení kategorie sociálního znevýhodnění; specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;

2. sociální znevýhodnění a etnická příslušnost; jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání;

3. inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním; diskriminace ve vzdělávání a sociální podmíněnost výsledků inteligenčních testů;

4. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách;

5. podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v přípravných třídách a v základních školách;

6. role asistentů pedagoga (ethnic assistants) ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním;

7. specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků;

8. role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Elaboration and presentation of seminar paper (4 pages) on a partial topic from the content of the course, passing the credit test (2 correction attempts).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html