SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Pedagogical practice - OPB01N1H7C
Title: Pedagogická praxe-hospitačně – asistenční
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020 to 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 43 (43)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Petra Ristić, Ph.D.
Interchangeability : OB7215114
Is interchangeable with: OKB01N1H7C
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (14.10.2018)
Pedagogical practice is intended primarily for students who are not graduates of secondary pedagogical schools. The aim of the practice is to get a deeper understanding of the kindergarten environment, especially with the work of the teacher and the activities of pre-school children. Practice is the observation and analysis of the child's play and the work of the teacher. Students are advised to communicate with their children, enter into their games and assist the teacher by agreement with the nursery leadership. Students with previous pedagogical experience (SPGŠ graduates) will elaborate a professional essay on a given specialized topic on pedagogical practice. Two-week pedagogical practice at faculty kindergartens.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)

Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku.

Témata:

1) Pozorování dítěte: reflexe jeho situovanosti v současnosti, v současné rodině a mateřské škole

2) Reflexe charakteristik cílů výchovy v osobnostně orientovaném modelu v kontextu konkrétních zkušeností studenta z praxe v FMŠ.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (28.01.2022)

Vyčíslení studijní zátěže: 4 ECTS (100-120 hodin práce)

  • praxe: minimálně 80 hodin (2 týdny)
  • studium literatury a příprava na pedagogickou práci: 20 hodin
  • reflektivní setkání: 4 hodiny
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)

Základní studijní literatura:

MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003.  ISBN 80-7178-799-X.

MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2017.

SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.

SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.

SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6.

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2. 

 

Další doporučená literatura:

OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. 

 

 

 

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (05.01.2019)

Praxe

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (16.05.2019)

Praxe ve FMŠ:

asistentské činnosti

vedení vybraných úseků pedagogické práce

pozorování a analyzování dětské hry a práce učitelky

plnění zadaných úkolů

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (02.02.2018)

Podmínkou splnění kurzu je:

- absolvování dvoutýdenní pedagogické praxe na fakultní mateřské škole,

- splnění úkolů zadaných vyučujícím v Moodle (odevzdání ve stanovených termínech je podmínkou),

- účast na společném reflektivním setkání v termínu stanoveném vyučujícím.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html