SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Didactics of professional education I. - OKBO1I120A
Title: Didaktika odborného vzdělávání I
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Teacher(s): PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Pre-requisite : OKBO1I118A
Is pre-requisite for: OKBO1I126A
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)
The subject in relation to the general theory of didactics as an educational teaching helps students to understand the theoretical foundations and a better grasp of the subject. It introduces and focuses students' attention to patterns of learning and teaching practical subjects and vocational training. Develops educational issues and teaching process, clarifies under what conditions can most effectively achieve their educational goals.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)

V případě, že nebude možno konat prezenční výuku na fakultě a výuka bude realizována distanční formu v souvislosti s COVID-19, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude vždy v časech výuky podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)

ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1081-9.
ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. První vydání. Brno, Akademické nakladatelství CERM, 2003.
ČADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.
OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
SLAVÍK, M., MILLER, I. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. ČZU 2012, ISBN 978-80-213-2277-6
SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02928-X.
VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7040-689-5.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)

Zkouška má písemnou formu. Jedná se o test s tvořenou odpovědí. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)
  • Background in teaching practical subjects and vocational training.
  • Educational documents, objectives, phases and stages of learning, organizational forms of teaching.
  • Teaching methods, characteristics, classification, choice of methods for objective teaching unit.
  • Principles and conditions of the teaching process in vocational education.
  • Relations between science and teaching the subject, interdisciplinary relationships.
  • Preparation for teaching in practical subjects and vocational training.
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)
  • Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
  • Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Zápočtová práce je zaměřena na rozplánování obsahové náplně učiva vyučovacího předmětu oboru zaměření studenta resp. vyučovacího předmětu, který student vyučuje.
  • Zkouška se skládá z písemné části, formou testu. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.
  • Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
  • Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
  • Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html