|
|
|
||
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)
|
|
||
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.11.2021)
Cílem kurzu je z hlediska studenta učitelství předškolní pedagogiky uvažovat o smysluplné práci s knihou a textem v dětském kolektivu MŠ. Náplní kurzu je především práce s konkrétními knihami dětské literatury a úryvky z nich a další aktivity spadající do rámce předškolní literární výchovy. |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)
Bude aktualizováno na základě vývoje epidemiologické situace |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)
ČERNOUŠEK, Michal: Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1. DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1. GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8. GEBHARTOVÁ, Vladimíra., OPRAVILOVÁ, Eva.:Rok v mateřské škole – kurikulum předškolní výchovy, Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3. CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982. KÁDNEROVÁ, Boţena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. v Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1982. LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie, Jinočany: H & H, 2002, ISBN 80-7319-020-6. MATĚJČEK, Zdeněk: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0870-1. MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8. MOCNÁ, Dagmar, PETERKA, Josef a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha- Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X. PETERKA, Josef: Teorie literatury pro učitele, Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-045-5 PROPP, Vladimir Jakovlevič: Morfologie pohádky a jiné studie, ed. Hana Šmahelová, přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Jinočany: H & H, 2008 ISBN 978-80-7319-085-9 SIROVÁTKA, Oldřich: Česká pohádka a pověst v lidové tradici a v dětské literatuře, Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2. STRNADOVÁ, Karla, Eva BIČIŠŤOVÁ a Eva VEBEROVÁ. Literární výchova v mateřské škole: dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy. Praha: VÚP Praha, 1989. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0. |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.11.2021)
V souladu s integrativním modelem čtenářské pregramotnosti budou představeny možnosti interpretace knihy a práce s knihou k podpoře porozumění textu a motivaci pro budoucí čtenářství. Ukázky budou vycházet i z různých literárních druhů, žánrů a typů knih, konkrétně: 1) Beztextové knihy, wimmelbuchy - výzvy pro dospělého jako zprostředkovatele knihy 2) Obrázkové knihy, zejména pro dvouleté děti a práce s nimi 3) Próza s dětským hrdinou, próza se zvířecím hrdinou 4) Naučná literatura pro děti a práce s ní 5) Rozvoj prosociálních vztahů 6) Způsoby zprostředkování tématu jinakosti/odlišnosti, životu s handicapem 7) Práce s poezií v mateřské škole 8) Využití čtenářských kostek dle modelu EUR k hlubšímu porozumění textu 9) Čtenářský koutek v MŠ 10) Rozvoj emoční inteligence skrze práci s dětskou literaturou |
|
||
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)
Active participation in the seminar
Seminar work in which the student demonstrates an orientation in literature for preschool children, the ability to interpret a literary text, the ability to work with a selected book with appropriate E-U-R methods that would motivate children to read, develop pre-reading skills and orient them in the world. |