SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Literature for Children with Didactics - OKB01L120A
Title: Literatura pro děti s didaktikou
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Pre-requisite : OKB01L113A
Interchangeability : OPB01L120A
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)
The seminars is focused on key issues of the didactics of teaching literature, namely on possible conceptions of literary education at elementary and secondary schools. It includes the reflection of current state, methods of literary education, the analyses of textbooks and readers, and on the assessment of the results of teaching.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.11.2021)

Cílem kurzu je z hlediska studenta učitelství předškolní pedagogiky uvažovat o smysluplné práci s knihou a textem v dětském kolektivu MŠ. Náplní kurzu je především práce s konkrétními knihami dětské literatury a úryvky z nich a další aktivity spadající do rámce předškolní literární výchovy.   

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (08.09.2021)

Bude aktualizováno na základě vývoje epidemiologické situace

Literature -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)

ČERNOUŠEK, Michal: Děti a svět pohádek. Praha: Albatros, 1990. ISBN 80-00-00060-1.

DOLÁKOVÁ, Sylvie. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.

GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.

GEBHARTOVÁ, Vladimíra., OPRAVILOVÁ, Eva.:Rok v mateřské škole – kurikulum předškolní výchovy, Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.

CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982.

KÁDNEROVÁ, Boţena. Metodika literární výchovy v mateřské škole. v Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1982.

LEDERBUCHOVÁ, Ladislava: Průvodce literárním dílem: výkladový slovník základních pojmů literární teorie, Jinočany: H & H, 2002, ISBN 80-7319-020-6.

MATĚJČEK, Zdeněk: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0870-1.

MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona (eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.

MOCNÁ, Dagmar, PETERKA, Josef a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha- Litomyšl: Paseka, 2004. ISBN 80-7185-669-X.

PETERKA, Josef: Teorie literatury pro učitele, Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-7290-045-5

PROPP, Vladimir Jakovlevič: Morfologie pohádky a jiné studie, ed. Hana Šmahelová, přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová, Jinočany: H & H, 2008 ISBN 978-80-7319-085-9

SIROVÁTKA, Oldřich: Česká pohádka a pověst v lidové tradici a v dětské literatuře, Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.

STRNADOVÁ, Karla, Eva BIČIŠŤOVÁ a Eva VEBEROVÁ. Literární výchova v mateřské škole: dílčí metodická příručka k programu výchovné práce pro mateřské školy. Praha: VÚP Praha, 1989.

TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.11.2021)

V souladu s integrativním modelem čtenářské pregramotnosti budou představeny možnosti interpretace knihy a práce s knihou k podpoře porozumění textu a motivaci pro budoucí čtenářství.

Ukázky budou vycházet i z různých literárních druhů, žánrů a typů knih, konkrétně:

1) Beztextové knihy, wimmelbuchy - výzvy pro dospělého jako zprostředkovatele knihy

2) Obrázkové knihy, zejména pro dvouleté děti a práce s nimi

3) Próza s dětským hrdinou, próza se zvířecím hrdinou

4) Naučná literatura pro děti a práce s ní

5) Rozvoj prosociálních vztahů

6) Způsoby zprostředkování tématu jinakosti/odlišnosti, životu s handicapem

7) Práce s poezií v mateřské škole

8) Využití čtenářských kostek dle modelu EUR k hlubšímu porozumění textu

9) Čtenářský koutek v MŠ

10) Rozvoj emoční inteligence skrze práci s dětskou literaturou

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (07.09.2020)

Active participation in the seminar

 

Seminar work in which the student demonstrates an orientation in literature for preschool children, the ability to interpret a literary text, the ability to work with a selected book with appropriate E-U-R methods that would motivate children to read, develop pre-reading skills and orient them in the world.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html