SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Basics of musical education II - OKB01H1E4B
Title: Základy HV II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2020
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Teacher(s): doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Interchangeability : OPB01H1E4B
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (30.01.2020)
Students will get basic information about the beginning of the world music history up to the Baroque (Venetian Opera, Naples Opera, GFHändel, JSBach), pre-classicism, classicism (J. Haydn, WAMozart and L.van Beethoven), about selected composers from the period Romanticism (G. Rossini, E. Grieg, F. Chopin and later MI Glinka, PI Tchaikovsky, etc.), the characteristics of neo-romanticism (R. Wagner, F. Liszt, H. Berlioz, MP Musorgsky, Bedrich Smetana etc.) and later about Impressionism and its representatives (C. Debussy, M. Ravel) to the present. Czech music culture in individual periods of time will be presented. Emphasis will be placed on Czech musical personalities of the 19th and 20th centuries. Students will receive 25 pieces of world and Czech music from the teacher. These compositions will be part of the hearing test for learning about works by Czech and world composers. During the semester, collective teaching of recorder soprano flute will take place. Students will be shown a recording by BRITTEN, B. A Young Man's Guide to the Orchestra (Variations and Fugue on Purcell's Thema). Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to make students acquainted with the division of musical instruments and to be able to identify them visually and aurally. The course will provide the basics of clocking techniques.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Studenti získají základní informace o dějinách hudby, budou poslouchat hudební ukázky z jednotlivých období, naučí se základům hry na zobcovou sopránovou flétnu, získají přehled o hudebních nástrojích symfonického orchestru a seznámí se s písňovým repertoárem, který je předmětem hry na klavír a v dalších semestrech i didaktiky HV.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou o přístupné videozáznamy, audionahrávky a písemné materiály.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

ZENKL.L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Barenreiter Praha, s r.o., 2003.  ISBN 80-86385-21-3.

DANIEL,L. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu. Praha: Panton, 1987.  ISBN 35-091-87.

KODEJŠKA,M.-POPOVIČ,M., VEREB,J. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a v ZŠ. Praha: Praha: UM-PedF, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.

Hudební výchova: Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Studenti získají základní informace o  počátku  světových dějin hudby až k baroku  (Benátská opera, Neapolská opera, G.F.Händel, J.S.Bach), o předklasicismu, o klasicismu (J.Haydn, W.A.Mozart a L.van Beethoven), o vybraných skladatelích z období romantismu  (G. Rossini, E. Grieg , F. Chopin  a později  o M.I. Glinka, P.I. Čajkovský aj), o charakteristice novoromantismu (R.Wagner, F. Liszt, H. Berlioz, M. P. Musorgskij, Bedřich Smetana aj.)  a později o impresionismu a jeho představitelích (C.Debussy, M. Ravel) až po současnost. Přehledně bude představena česká hudební kultura v jednotlivých stylových obdobích. Důraz bude položen na české hudební osobnosti 19. a 20. století. Studenti obdrží od vyučujícího  ukázky  25 skladeb světové a české hudby. Tyto skladby budou součástí sluchového testu na poznávání  děl českých a světových skladatelů. V průběhu  semestru se uskuteční kolektivní  výuka hry na zobcovou sopránovou flétnu. Studentům bude přiblížena nahrávka od BRITTEN, B. Průvodce mladého člověka orchestrem (Variace a fuga na Purcellovo thema). Cílem předmětu je, aby  se studenti seznámili s dělením hudebních nástrojů a dokázali je rovněž vizuálně a sluchově poznat. Náplní předmětu budou  základy taktovací techniky.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Výuka předmětu je zakončena zkouškou.  Zkouška se skládá: z písemného testu ze všeobecné hudební teorie, z písemného testu z dějin české a světové hudby, z poslechového testu hudebních ukázek české a světové hudby, z individuální praktické zkoušky ze hry písní pro předškolní děti a z praktické zkoušky ze hry na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti obdrží od vyučujícího vzory testů z dějin světové a české hudby, jejichž obdoba bude uplatněna u dílčí zkoušky na konci druhého semestru studia. Model zkoušky na konci druhého semestru bude konkrétně přiblížen a bude představen i systém  jejího hodnocení.

V plánovaném rozsahu přímého vyučování v kombinované formě studia budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia doporučené literatury z dějin hudby a poslechu hudby  vybraných hudebních ukázek, které se vztahují k dějinám hudby. Studenti obdrží domácí práce k přípravě na závěrečný písemný test z dějin hudby.V průběhu semestru se uskuteční kolektivní názorná výuka hry na zobcovou sopránovou flétnu. V seminářích bude kolektivně rekapitulována probraná látka z prvního semestru. Studenti obdrží od vyučujícího vzory testů z dějin světové a české hudby, jejichž obdoba bude uplatněna u dílčí zkoušky na konci druhého semestru studia. Model zkoušky na konci druhého semestru bude konkrétně přiblížen a bude představen i systém  jejího hodnocení.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html