SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Current Issues of School Management IV - OK0732K25
Title: Aktuální otázky školského managementu IV
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/12, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (48)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Pre-requisite : OK0732K39
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (15.01.2020)
The course develops topics and knowledge of individual modules, reflects the current issues of education development and organization of the school system. Participants will deepen their knowledge and skills in specific techniques, such as coaching and mentoring. They will learn to conduct a coaching interview based on the GROW method. They will be able to work with other coaching techniques and use them in communication-intensive situations in the working environment. They will also adopt effective tools for self-reflection and providing descriptive feedback. In connection with the subject of managerial skills training, they will become acquainted with the specifics of team coaching, team decision-making, and team setting, all concerning the specifics of the school environment.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (09.02.2020)

Cílem předmětu je seznámení se s aktuálními manažerskými technikami při vedení lidí a jejich aplikace do praxe. Účastníci budou schopni tyto techniky využívat ve své manažerské činnosti. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (15.01.2020)

GALLWEY, W. Timothy. Inner game pro manažery: tajemství vysoké pracovní výkonnosti. 2., dopl. vyd. Přeložil Aleš LISA. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-213-0.

HORSKÁ, Viola. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2450-8.

LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika. 2010, LX, 59-69. Dostupné také z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/files/2013/12/P_2010_3_4_06_Mentoring_59_69.pdf

PODANÁ, Radoslava. Koučování pro manažery, aneb, Všichni mají potřebné zdroje pro své cíle. Praha: Grada, 2012. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-4519-0.

Role supervize při zavádění kompetenčního modelu pedagogických pracovníků. In: TROJAN, Václav, Michaela TURECKIOVÁ a Jan VODA. Horizont 2020: III. mezinárodní vědecká konference školského managementu. Praha: CŠM, 2014, s. 121-127. ISBN 978-80-7290-786-1. Dostupné také z: http://www.csm-praha.cz/userfiles/Dokumenty/Sbornk%20pspvk%20FIN%202014.pdf

 WHITMORE, John. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti : metoda transpersonálního koučování. 3., dopl. a přeprac. vyd. Přeložil Aleš LISA. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-273-4.   

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (15.01.2020)
  • Aktivní účast ve výuce
  • Splnění distančních úkolů
  • Koučovací rozhovor a jeho zhodnocení v triádách studentů   
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (09.02.2020)

 

1.     Techniky rozvoje a vedení lidí, rozdíly, výhody a nevýhody. Vhodné situace pro jejich využití: koučink, mentorink, supervize, poradenství

2.     Specifika koučinku, teoretický rámec

3.     Stanovování cílů, metoda GROW

4.     Koučovací rozhovor, koučovací pozice

5.     Zpětná vazba

6.     Sebekoučování, reflexe manažerské role

7.     Využití koučinku v prostředí školy – rozvoj pracovníků, kompetenční model, portfolio, hodnotící rozhovor vedený koučovací technikou

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html