SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Alternative schools and inovative programs - OK0615623
Title: Primární pedagogika VI - Alternativní školy a inovativní programy
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Pedagogy and Psychology for Teachers
Co-requisite : OK0615621, OK0615622
Incompatibility : O01315623
Interchangeability : O01315623
Is co-requisite for: OK0615622, OK0615621
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (08.02.2022)
The main content of the course is monitoring and video analysis, practical activities inspired by concrete principles, specific teaching practices of alternative and innovative didactic programs, and looking for ways to influence selected programs in our schools and in our own teaching approaches.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (01.02.2021)

The goal is deeper familiarity with selected alternative and innovative programs, in
order to influence our own teaching approaches.

 

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (08.02.2022)

Studijní zátěž:

8 hodin přímé výuky

20 hodin práce na zápočtových úkolech

16 hodin samostudium

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (08.02.2022)

CALGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991.

DOUŠKOVÁ, A.: Pedagogika Célestina Freineta a jeho techniky ve škole. In Komenský, č.5/2004, s.11 - 17.

HAMAIDOVÁ, A. Metoda Decrolyho. Praha Pedagogická přítomnost 1926.

Kompetentní učitel 21.století. Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA. Praha 2011.TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha 2007.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodiský průvodce pro 1.st.ZŠ. Praha 2011.

Kritické listy

LUKAVSKÁ, E. POZOR, DĚTI! (Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). Dobrá Voda u Pelhřimova 2003.

RÝDL, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Praha 1994.

ŠTECH, S.: Škola stále nová. Praha : UK 1992.

TOMKOVÁ, A., KOŠŤÁLOVÁ, H. Čtení v Otevřené škole. In Kritické listy, č.26/2007, s. 12-14.

TOMKOVÁ, A.: seriál Podněty z pedagogiky C. Freineta, In Učitelské listy, č.2 - 6/2005-06.

TOMKOVÁ, A.: Matematika ve školách C. Freineta. In Kritické listy, č.26/2007, s. 12-14.

TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M.: Učíme v projektech. Praha: Portál 2009.

TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha 2009.KREISLOVÁ, Z. Krok za krokem 1.třídou. Praha 2008.

WENKE, H., ROHNER, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno : Paido 2000.

ZELINKOVÁ, O.: Pomoz mi, abych to dokázal - pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál 1997

Teaching methods -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (08.02.2022)

Seminars - Active work with information, analysis of videos, discussion methods

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (08.02.2022)

Docházka

Aktivní účast v seminářích

Prezentace získaných zkušeností k vybraným alternativním a inovativním programům na závěrečném semináři

Zpracování závěrečného úkolu : argumentační esej

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (08.02.2022)

Pedagogy of M. Montessori

Pedagogy of C. Freinet

Pedagogy of O. Decroly

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html