SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Introduction to environmental education - OB7102201
Title: Základy environmentální výchovy
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB7302201
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (14.05.2019)
The aim of the course is to acquaint students with the theory, methodology and practice of environmental education. To inform about the importance and need of environmental education (in the global context), to acquaint students with the history of world and Czech environmental education and with prominent representatives of EV, state program EVVO, regional program EVVO and basic and extending literature. 1. Introduction to the subject - current legislation. 2. Histrorie EV - EV history in the world, EV history in the Czech Republic - EV, EV centers. 3. Network of SEV Centers in the Czech Republic, Mrkvička. 3. EV Goals. 4. Methods of work in EV - informal education, work with natural material, narrative method. 5. Minor activities, projects, thematic integrated blocks, nature walks and nature trails. 6. Education with the help of animals. Place-based education. 7. Forest and orchard pedagogy. 8. Quality and efficiency of EV - tools of evaluation in kindergarten (portfolio, notice board, etc.), tools of self-evaluation of kindergarten teacher.
Aim of the course - Czech
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2010)

Cílem předmětu je seznámi studenty - budoucí pedagogiky předškolního vzdělávání - s environmentální výchovou, a to jak s její teorií, tak s metodikou.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2020)

 

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. 

Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

Za současné situace proběhne veškerá výuka distančně, metodou tzv. „převrácená učebna“ – dostanete přetočené přednášky, k nim úkoly a možnost je diskutovat v on-li prostředí.

Naše komunikace bude tedy probíhat mailem, v moodle kurzu  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196 a on-line dle původního rozvrhu.

Pořiďte si prosím připojení k internetu, kameru, mikrofon atd.

Celkově dostanete 5 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce. Tyto úkoly je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky. Jedná se o model tzv. "převrácené učebny".

Všechny Vaše práce přečtu, okomentuji a oboduji (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Všichni budou mít možnost si dílčí úkoly 1x opravit a bodové hodnocení, které se bude započítávat do výsledné známky, si vylepšit. 

Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před posledním setkáním. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.

Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.

Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.  

Na rozvrhovaných setkání nebudu psát docházku. Ráda bych Vás samozřejmě viděla a dílčí témata s Vámi rozebrala do hloubky, ale účast není povinná.

Ti, kteří získají průměr 70 a více, nebudou muset chodit na zkoušku ve zkouškovém období. Termíny budou vypsané jen pro ty, kteří dostanou méně než 70 procent.

Snad je vše jasné. Pokud ne, můžete využít mých konzultačních hodin, které budu vypisovat prezenčně i distančně.

Zdraví Kateřina Jančaříková

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Povinná:

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

Doporučená:

MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 205 s.

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

Enviwiki http://www.enviwiki.cz/wiki/Hlavn%C3%AD_strana

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání 

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky (tedy bez pozdního příchodu a dřívějšího odchodu) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vyučující, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli přítomní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem. Přezkoušení probíhá ve třech termínech určených vyučujícím ve zkouškovém období. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 

Úkoly: studentky a studenti hodnotí podle zadaných kritérií realizaci EVVO ve vybrané MŠ. Dále zrealizují zadané krátkodobé environmentální aktivity a vyhodnotí je.

Syllabus -
Last update: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2012)

1. Introduction to the subject - the current legislation.

2. Histrorie of environmental education (EE) in the world and in Czech Republic. EE CEntres and the Veterans of the EE.

3. The network of centres of EE, a MRKVICKA (network for EE in preschool age in the Czech Republic). NAAEE.

3. The objectives of the EV.

4. Methodology of environmental education and learning. Narrative methods, projects etc.

5. The projects (several examples).

6. Zooasistence.

7. Forest pedagogy.

8. The quality and efficiency of EV-instruments for evaluation in the NURSERY SCHOOL (portfolio, Board, etc.), tools, autoevaluace NURSERY SCHOOL teacher

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.08.2017)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html