SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Didactics of Homeland Study - primary schools I - O01112023
Title: Didaktika vlastivědy I
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Capacity: 81 / 83 (80)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Interchangeability : O02312005
Is incompatible with: OK0612014
Is interchangeable with: OK0612014
Annotation -
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)
The lecture and seminar introduce the social sciences that are the content of the educational area Man and His World. It teaches students to process the content of social sciences in relation to the cognitive development of primary school pupils. It offers various methods of working in teaching selected topics of politics and history.
Aim of the course - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)

Přednáška a seminář stručně seznamují se sociálními vědami, které jsou obsahem vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Učí studenty zpracovávat obsah sociálních věd vzhledem ke kognitivnímu vývoji žáků primární školy.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (12.09.2021)

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5801

Literature - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (01.10.2020)

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.

DVOŘÁKOVÁ,M.; DVOŘÁK,D.: Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005.

DVOŘÁKOVÁ M. Diagnostikování dětských pojetí společnosti studenty učitelství. Orbis Scholae, 7 (1), 101-117.. Orbis scholae, 2013, vol. 2013/ 7, s. 101-117. ISSN 1802-4637.

DAHL, R:  O demokracii.. Praha: Portál 2001.

ČORNEJ P.; POKORNÝ, J.: České dějiny ve zkratce do r. 2004. Praha: Práh. 2007

DVOŘÁKOVÁ, M; STARÁ, J: Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus 2010.

DVOŘÁKOVÁ,M; DVOŘÁK,D.: Metodická příručka a pracovní sešity 4, 5 k učebnicím vlastivědy. Praha: SPN 2003.

KIRSTE, R.; SCHULTZE. H.; TWORUSCHKA,U.: Svátky světových náboženství. Praha: Vyšehrad 2002.

ŘÍCHOVÁ,B.: Úvod do studia politologie. Praha: Portál 2002.

SMITH, A.: Politická filozofie. Praha: Portál 2005.

VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010.

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (15.05.2019)

1. Kurikulum společenských věd v primární škole a jeho problémy

Věcné učení a společenské vědy v českém vzdělávání v průběhu 20. století.

2. Analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii i v současnosti v různých vzdělávacích systémech práce s učebnicemi  

3. Principy a politické instituce demokracie, dětská porozumění politice

4. Participace občanů na politickém rozhodování, zájmové a nátlakové skupiny – řešení společenského problému

5. Sociální spravedlnost a střet zájmů v politice – práce s kontroverzními tématy

6. Člověk v cyklu roku, obsah a způsoby slavení v průběhu roku: podzim, zima

7. Různá pojetí historického učiva – práce se staršími i současnými  učebnicemi a požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět -

8. Historické myšlení, časová osa, generace a jejich vzpomínky, práce s životopisem – cíle a ukázky různých metod práce

9. Tematické pojetí historického učiva – práce s modelovou situací 

10. Didaktická analýza vybraného historického období

11. Metody a způsoby práce vhodné pro získávání zkušeností s historickými tématy

Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (12.09.2021)

Zápočet udělen za 80% účast na seminářích, za průběžné plnění úkolů v seminářích - odevzdání v Moodle

Splnění písemného testu z českých dějin

Seminární práce:  návrh zkušenostní výuky k vybranému historickému tématu

Podrobné informace k plnění předmětu a zadání úkolů dostupné na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5801

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html