SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Alternative educational programs in theory and practice - OPB01N127A
Title: Alternativní programy v teorii a praxi
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 26 / 26 (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Pre-requisite : OPB01N121A
Is interchangeable with: OKB01N127A
Annotation -
Last update: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)
The course introduces students to alternative and innovative pedagogical programs and concepts found in Czech and European preschools with children (Montessori pedagogy, Waldorf pedagogy, Reggio Emilia concept, Situationsansatz concept, Start together, Health support school etc.). Students will get acquainted with the basic principles, common and different elements of the given concepts. The course provides students with a basic orientation in their theoretical background, but also allows them to look into the current form of pre-school equipment that implements these concepts in practice (direct in-site training or video analysis of the pedagogical practice of the model).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)

Základní studijní literatura:

BUMANN, Gregor. Bildungsprozesse in Kindertageseinrichtungen: Padagogische Ansatze : Situationsansatz, ReggioPadagogik und das Infans Konzept im Vergleich [online]. Hamburg: Diplomica Verlag, 2008, 105, ii-xxix p. [cit. 2016-0207]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10487661

GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9.

HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: rozšířený a aktualizovaný modelový program : (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8.

LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013, 140 s. ISBN 978-80-7464-222-7.

FODINGER, Diana Gabriela. Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574 MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Vydání druhé, v Tritonu první. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 978-807387-382-0.

POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2. RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002.

SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2007, 112 s. ISBN 978-80-903761-2-0.

Další doporučená literatura:

Doporučená literatura a studijní materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Kristina Hořáková (01.09.2022)

Požadavky na zápočet:

·         Absolvování 5denní souvislé pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem pedagogické práce

·         Zpracování pozorovacího archu pro praxi (zahrnující hlavní principy pedagogické práce ve vybraném alternativním/inovativním modelu). zpracování individuálně či ve skupině.

·         Strukturovaná prezentace zkušeností z náslechu 2denní pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem (odevzdání do Moodle), zpracování individuálně či ve skupině.

·         Pokračování v pedagogickém portfoliu (odevzdání do Moodle)

·         Aktivní účast na seminářích (povolena 1 absence).

·         Test ze znalostí alternativních a inovativních programů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html