SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Pre-primary education in the context of transformation in Europe - OPB01N122A
Title: Předškolní vzdělávání v kontextu proměn v Evropě
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 30 / 30 (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Pre-requisite : OPB01N116A
Is interchangeable with: OKB01N122A
Annotation -
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.12.2018)
The course introduces students to the situation of pre-school education in Europe and its current transformation. It addresses its current problems and highlights the main trends in the European context. It also deals with pedagogical work with pre-school children from a diverse socio-cultural environment. Students will be acquainted with selected foreign pedagogical approaches, concepts, curricula and successful programs responding to the changing situation of pre-school facilities and institutional pre-school education in Europe. The aim of the course is to reflect pedagogical practice in the Czech Republic in the context of international development of pre-school education and to look for students at intersections of its direction and possibilities of solving current problems in the context of international experience.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

European Commission/EACEA/Eurydice. Description of national education systems. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

OECD. Education Policy Outlook: Czech Republic, 2020, available at: www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Czech-Republic-2020.pdf. 

European Commission/EACEA/Eurydice. Eurydice Brief: Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8.

OECD. Engaging Young Children: Lessons from Research about Quality in Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris, 2018. http://dx.doi.org/10.1787/9789264085145-en.

OECD. Starting Strong 2017: Key OECD Indicators on Early Childhood Education and Care, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276116-en

OECD. Starting Strong V: Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276253-en.

EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6.

EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE/EUROSTAT. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014.
 
PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2012, 334 s. ISBN 978-80-262-0191-5.
 
SYSLOVÁ, Zora, Irena, BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (04.01.2021)

Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam

Předškolní vzdělávání ve Francii, v Německu a Švýcarsku

Předškolní vzdělávání v Anglii a Švédsku

Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání

Předškolní vzdělávání jako nástroj překovávání sociokulturních překážek                                                            

Podpora rodiny a dítěte

Zahraniční exkurze

Jazyková podpora pro děti

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Maršálková (08.09.2022)

Podmínkou splnění předmětu je  aktivní účast na seminářích (90% docházka), práce v Moodle a zpracování seminární práce dle zadání pedagoga.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html