Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2019)
Introductory motivation practice introduces students to pedagogical work with pre-school children. Students get acquainted with the environment, organization, staff and equipment of kindergarten, administrative aspects of pedagogical practice, pre-school children's needs, and the work of teachers. The main activity of this educational practice is the hospice activities. Students learn to make contact with children, observe and analyze both the work of the teacher and the activities of children. Part of the lessons is weekly teaching practice at the faculty kindergarten.
Time load (3 credits):
- direct class instruction: 12 hours
- practice accompanied by the teacher: 30 hours
- working on Moodle tasks and preparing for lessons in practice week: 20 hours
- preparation for presentation of own practice: 13 hours
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (30.09.2020)
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí. Součástí výuky je týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole.
Časová zátěž (3 kredity):
- přímá výuka na semináři: 12 hodin
- praxe doprovázená vyučujícím: 30 hodin
- práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku v rámci týdne praxe: 20 hodin
- příprava na prezentaci vlastní praxe: 13 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (24.09.2018)
Základní literatura:
OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018 dostupný na http://www.nuv.cz/file/775/.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3.
SYSLOVÁ, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 253 stran. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; svazek 43. ISBN 978-80-210-8475-9.
ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2.
Doporučená literatura:
Pedagogické časopisy, materiály zveřejněné vyučujícím v online-kurzu v Moodle
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)
Obsahem předmětu je:
vzbuzení či prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy;
uvedení do problematiky předškolního vzdělávání;
seznámení s prostředím a životem v mateřské škole;
získání pedagogické zkušenosti (pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi, pozorování a analyzování práce učitelky);
srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe;
sebereflexe studenta;
hospitační činnosti;
pohospitační reflexe (rozbory) první pokusy o vstup do pedagogické situace (navazování kontaktů s dětmi);
drobné asistenční činnosti;
cílené a strukturované pozorování (u absolventů středních pedagogických škol);
rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy;
plnění úkolů zadaných vedoucím praxe;
plnění úkolů zadaných fakultní učitelkou (především u absolventů SPgŠ).
Týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (08.09.2017)
Podmínkou splnění předmětu je
- Absolvování týdenní souvislé pedagogické praxe ve vybraných fakultních mateřských školách a plnění zadaných úkolů během tohoto týdne.
- Založení pedagogického portfolia.
- Splnění zadaných úkolů v online-kurzu v Moodle.
- Skupinová prezentace výstupů praxe na semináři.
- Aktivní účast na seminářích (80% docházka) a reflexe vlastní pedagogické praxe a dosavadních pedagogických zkušeností.