SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Educational Research and Methodology - OKN01N105A
Title: Pedagogický výzkum a metodologie
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jaroslav Pěnička
Interchangeability : OPN01N105A
Is pre-requisite for: OKN01N112A
Annotation -
Last update: Mgr. Jaroslav Pěnička (16.09.2019)
The course develops students' research competence. It focuses on a deeper understanding of how pedagogical research can contribute to solving practical problems - it will present examples of realistic research illustrating the breadth of methodological approaches and the richness of the research instrument. We will work on the following topics: 1. Relation of theory and practice. Science Literacy and Teachers’ Research Competence. A scientific approach to understanding reality. Action research as a means of developing teachers’ professionalism. 2. Topics of pedagogical research in the Czech Republic. 3. Theoretical basis for research - availability and search for resources. 4. Setting up a research, formulation of the research problem, determination of research questions, and selection of research design. 5. The phase of research, field entry. 6. A child as a specific respondent. Ethics of research. 7. Research methods and techniques, their possibilities and limitations (validity, reliability, the influence of the researcher's subjectivity). 8. Data processing and interpretation. Basic statistical functions. 9. Sharing research results, presentation/publication of research reports (pedagogical journals, conferences).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

Základní studijní literatura

  • Gavora, Peter a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava : Univerzita Komenského, 2010. ISBN 978–80–223–2951–4.
  • Gavora,P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido 2010. 
  • Gavora,P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4.
  • Chráska,: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu ISBN 978-80-247-5326-3
  • MAŃÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004. 
  • MIOVSKÝ, Michal, 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4. 
  • MUSILOVÁ, Marcela, 2011. Pedagogická diagnostika: teorie a její reflexe v praxi. 1. Olomouc: Jiří Musil - Psychologická a výchovná poradna. ISBN 978-80-904822-3-4. 
  • Pedagogická diagnostika teorie a její reflexe v praxi ISBN 978-80-904822-3-4 
  • Pelikán,J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998.
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2009. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • Průcha,J.: Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha, Karolinum 1995
  • SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7. 
  • ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar, 2019. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.  
  • Šeďová, K., & Švaříček, R. (2013). Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478–510. 
  • ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 
  • Vlčková, K. Kvantitativní výzkum. MAŇÁK, J.; ŠVEC, V., ŠVEC, Š. (Eds.) Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-210-3802-0.

Doporučená studijní literatura

  • ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
  • SPOUSTA, V. Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Brno: Akademické nakladatelství CERM  , 2009. ISBN 978-80-7204-617-1.
  • SYSLOVÁ, Z., NAJVAROVÁ, V. Analýza témat pedagogického výzkumu zaměřeného na předškolní vzdělávání v České republice od roku 2000. In Bendl, S., Zvírotský, M.. Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Sborník z 18. výroční konference České pedagogické společnosti konané ve dnech 16. – 17. února 2011 v Praze. Brno: Tribun EU, 2011. 5 s. ISBN 978-80-263-0046-5.

Studijní podpora je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8837 Heslo bude zasláno studentům vyučujícím po zapsání se do předmětu.

Teaching methods -
Last update: PhDr. Jan Voda, Ph.D. (23.07.2017)

We are using some IT tools (mentimeter.com, plicker.com, QR reader) during the workshops.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jaroslav Pěnička (15.09.2020)

K zápočtu je třeba získat 70% celkového počtu bodů (b)

  • Účast na výuke (prezenčne/online) - 10%b
  • Prezentace výzkumu v návazností na: Návrh výzkumu/Revize praktické části bakalářské práce - 25%b
  • Včasné odovzdání: Samostatná práca: Návrh výskumu/Revize praktické části bakalářske práce - 40%b 
  • Prezentace samostatné práce - 20%b

Studijní zátěž podle: ECTS

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html