SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
School Management in Context of School Law I - OKBU1U136B
Title: Řízení školy v kontextu školského práva I
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (70)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): RNDr. Jindřich Kitzberger
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)
The course is focused on the application of legal regulations in the field of education, on practical issues of creating and using norms in school management or school facilities.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Povinná literatura:

PUŠKINOVÁ, M, RIGEL, F. Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Praha: Wolters Kluwer, 2016. Řízení školy. ISBN 978-80-7552-121-7.

PUŠKINOVÁ, M. Právo pro ředitele škol v kostce. Praha: Wolters Kluwer, 2014. Řízení školy. ISBN 978-80-7478-397-5.

SPIRIT, M. a kol. Základy práva pro neprávníky. Plzeň: Čeněk Aleš, s.r.o., 2. rozšířené vydání 2008, ISBN 978-80-7380-116-8

Základy teorie práva. Studijní texty CŠM Pedagogická fakulta UK, Praha 2010

POLÁKOVÁ, H., HROMKOVÁ, M. Správní řád v praxi ředitelů škol a školských zařízení (s účinností od 1. 1. 2006), Žďár nad Sázavou: Fakta v.o.s., 2005

Kolektiv autorů. ÚZ č.1158 Ústava ČR, Listina základních práv a svobod 2016. Ostrava: Sagit, 2016.

Aktuální komentovaná vydání základních zákonů a prováděcích právních předpisů

Příslušné právní předpisy v platném znění

Doporučená literatura:

KITZBERGER J., Kapitola „Řízení regionálního školství“ ,  s.118-142, in: Vzdělávací politika. Jan Kohoutek, Arnošt Veselý, Zuzana Špačková a kolektiv, s.118-142. Masarykova univerzita, 1. vydání, 2015

LHOTKOVÁ I., V. TROJAN a J. KITZBERGER. Kompetence řídících pracovníků ve školství. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 104 s. ISBN 978-80-7357-899-2.

JANKŮ, M. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. Praha: C. H. Beck, 2008, vydání třetí, ISBN 978-80-7400-078-2

TOMANCOVÁ, J. a kol. Základy práva (nejen) pro školy. Boskovice/Brno: Albert, 2007, ISBN 80-7326-110-3

PODHRÁZKÝ, M. Přehled judikatury z oblasti školství. Praha, Wolters Kluwer ČR, a.s., 2010.

ŠÍN, Z. Tvorba práva. Pravidla, metodika, technika. Praha : C.H. Beck, 2003

GERLOCH, A. a kol. Praktikum teorie práva, 2.upravené vydání. Plzeň, Aleš Čeněk, s.r.o. 2017.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Tematické okruhy:

1.      Úvod do výcviku – smysl hlubšího porozumění právním předpisům ve školském prostředí

2.      Terminologie „uživatelské“ úrovně a porozumění právnímu jazyku

3.      Idea spravedlivosti ve školství a její právní rozměr

4.      Právo a morálka – aplikace ve školství

5.      Rozlišení práva objektivního a subjektivního

6.      Míra vhodné právní regulace a praktické dopady ve školském prostředí

7.      Právní vědomí a jeho význam ve školství

8.      Systém práva v kontextu řízení škol a školských zařízení

9.      Praktická tvorba interní normy organizace

10.  Ústavní principy ve školství a jejich praktická aplikace

11.  Subjekty právních vztahů ve školství a vliv právního vědomí na jejich motivaci a rozhodování

12.  Právní vědomí sociálního systému typu „škola“ a jak jej prakticky ovlivňovat

 

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Aktivní účast ve výuce a příprava na ni dle zadaných distančních úkolů, kontrola při diskuzi a prezentaci studentů ve výuce, aktivní účast v on-line kurzu v prostředí Moodle. Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html