SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Mentor Skills Training - OKBU1U118A
Title: Výcvik v mentorských dovednostech
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: PhDr. Vít Šťastný, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (10.09.2023)
Předmět je zaměřen na praktický výcvik v mentorských dovednostech. Účastníci se seznámí s technikami mentorinku, supervize, poradenství a koučinku a budou schopni je od sebe odlišit a zvolit vhodný typ pro danou situaci. Účastníci pochopí a budou schopni aplikovat koučovací přístup a pozici v mentorských a manažerských rozhovorech, pracovat s metodou GROW a využívat tyto techniky při vedení lidí. Využití těchto metod bude diskutováno v souvislosti s aktuálními tématy týkajícími se rozvoje pracovníků ve školství.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (10.09.2023)

Povinná literatura:

GALLWEY, W. Timothy. Inner game pro manažery: tajemství vysoké pracovní výkonnosti. 2., dopl. vyd. Přeložil Aleš LISA. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-213-0.

LAZAROVÁ, B. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika. 2010, LX, 59-69. Dostupné také z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/files/2013/12/P_2010_3_4_06_Mentoring_59_69.pdf

PETRÁŠOVÁ, M. A., PRAUSOVÁ, I., ŠTĚPÁNEK, Z. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206255.

WHITMORE, J. Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti : metoda transpersonálního koučování. 3., dopl. a přeprac. vyd. Přeložil Aleš LISA. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-273-4.

Doporučená literatura:

HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2450-8.

PODANÁ, R. Koučování pro manažery, aneb, Všichni mají potřebné zdroje pro své cíle. Praha: Grada, 2012. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-4519-0.    

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (10.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1.      Techniky rozvoje a vedení lidí, rozdíly, výhody a nevýhody. Vhodné situace pro jejich využití: koučink, mentorink, supervize, poradenství

2.      Specifika mentorinku a koučinku, teoretický rámec

3.      Stanovování cílů, metoda GROW

4.      Mentorský rozhovor, koučovací pozice

5.      Zpětná vazba a zásady jejího poskytování s akcentem na verbální zpětnou vazbu

6.      Mentorink při práci s autoevaluačními nástroji školy

7.      Využití mentorinku v prostředí školy – rozvoj pracovníků, kompetenční model, portfolio, hodnotící rozhovor vedený koučovací technikou

8.      Samostatná práce navazuje na prezenční výuku a zahrnuje především praktický nácvik mentorských a koučovacích rozhovorů a jejich reflexe ve trojčlenných skupinách studentů.       

V kurzu bude implementovaná metodika pro podporu autoevaluace školy především v oblasti sociálního klimatu a metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.  

logolink:
https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html