The aim of the course is to acquire knowledge of contemporary society and its development with a focus on knowledge of sociology necessary for education and management of educational institutions, respectively. school. The course focuses on understanding the basic terms and their links in the context of contemporary sociological thinking, such as socialization, social role, social stratification, education development in the context of the labour market and population development. The analysis of the society focuses on the context of the situation in Czech and European society in the 21st century, on the situation and further development in education.
Last update: SAFRANKOVA (07.09.2020)
Cílem předmětu je získání znalostí o současné společnosti a jejím vývoji se zaměřením na poznatky z oblasti sociologie nezbytné pro vzdělávání a řízení vzdělávací instituce, resp. školy. Předmět je zaměřen na porozumění základním termínům a jejich vazbám v kontextu současného sociologického myšlení, jako je socializace, sociální role, sociální stratifikace, vývoj vzdělanosti v kontextu trhu práce a vývoje populace. Analýza společnosti se zaměřuje na kontext situace v české i evropské společnosti v 21. století, na situaci a další vývoj ve vzdělávání.
Literature -
Last update: SAFRANKOVA (07.09.2020)
Compulsory literature:
GIDDENS, A. Sociologie. 1. vyd. Praha: Argo, 2013. 1049 s. ISBN 978-80-257-0807-1.
KELLER, J. Úvod do sociologie. 5. vyd. Praha: SLON, 2011. 204 s. ISBN 978-80-8642-939-7.
Recommended literature:
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 374 s. ISBN 978-80-246-1966-8.
PETRUSEK, M. Společnosti pozdní doby. 1. vyd. Praha: SLON 2006. 459 s. ISBN 80-86429-63-6.
POTŮČEK, M., MAŠKOVÁ, M. a kol. Česká republika – trendy, ohrožení, příležitosti. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 364 s. ISBN 978-80-246-1655-1.
ŠANDEROVÁ, J. Sociální stratifikace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 172 s. ISBN 80-246-0025-0.
Last update: SAFRANKOVA (07.09.2020)
Povinná literatura:
GIDDENS, A. Sociologie. 1. vyd. Praha: Argo, 2013. 1049 s. ISBN 978-80-257-0807-1.
KELLER, J. Úvod do sociologie. 5. vyd. Praha: SLON, 2011. 204 s. ISBN 978-80-8642-939-7.
Doporučená literatura:
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 374 s. ISBN 978-80-246-1966-8.
PETRUSEK, M. Společnosti pozdní doby. 1. vyd. Praha: SLON 2006. 459 s. ISBN 80-86429-63-6.
POTŮČEK, M., MAŠKOVÁ, M. a kol. Česká republika – trendy, ohrožení, příležitosti. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. 364 s. ISBN 978-80-246-1655-1.
ŠANDEROVÁ, J. Sociální stratifikace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 172 s. ISBN 80-246-0025-0.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (08.09.2023)
Exam.
Successful completion of distance activities. Online test.
Last update: SAFRANKOVA (07.09.2020)
Zkouška. Zpracování seminární práce k vybranému tématu v rozsahu 5 NS a písemný test.
Syllabus -
Last update: SAFRANKOVA (07.09.2020)
1. Subject of sociology, terminology, links with other subjects 2. Sociological approaches to society 3. Contemporary European and Czech sociology. 4. Sociological thinking and culture of society 5. Socialization, life cycle 6. Theoretical approaches to the social structure of society 7. Social structure of the Czech countries and Europe, its development and forecasts, comparison with the development in the world 8. Labour market, employment and unemployment 9. Development and trends of education 10. Forecasts of population development in the 21st century 11. Methods of societal research, sociological research 12. Links of applied sociological disciplines to school management
Last update: SAFRANKOVA (07.09.2020)
Tematické okruhy: 1. Předmět sociologie, terminologie, návaznosti s ostatními předměty 2. Sociologické přístupy ke společnosti 3. Současná evropská a česká sociologie. 4. Sociologické myšlení a kultura společnosti 5. Socializace, životní cyklus 6. Teoretické přístupy k problematice sociální struktury společnosti 7. Sociální struktura českých zemí a Evropy, její vývoj a prognózy, komparace s vývojem ve světě 8. Trh práce, problematika zaměstnanosti a nezaměstnanosti 9. Vývoj a trendy vzdělanosti 10. Prognózy vývoje populace v 21. století 11. Metody zkoumání společnosti, sociologický výzkum 12. Vazby aplikovaných sociologických disciplín ke školskému managementu